RecensionThelma & Louise

De två kvinnorna Thelma (Geena Davis) och Louise (Susan Sarandon) bestämmer sig för att resa bort ett par dagar för att komma ifrån sina jobbiga män. Första kvällen på deras road trip så gör de ett stopp på en bar där det blir både sång och dans. Men när Thelma blir våldtagen spårar allt ur. De skjuter våldtäktsmannen kallblodigt och blir efterlysta för mord. Med polisen Hal (Harvey Keitel) i hälarna blir de jagade genom hela södra USA på vägen till Mexiko. Det som skulle ha varit en två dagars semester har nu gjort dem till flyktingar och ändrats deras livsöde.

Den engelske regissören Ridley Scott har gjort sig extremt känd för just Thelma & Louise som kom 1991. Inte nog med att det blev ett jättekliv för de involverade filmskaparna och skådespelarna, det var ett mästerverk som älskades runt om i hela världen. Geena Davis och Susan Sarandon blev båda nominerade till Oscar för sina roller men ingen vann. Kanske berodde det på att det var svårt att välja den ena över den andra, så man valde bort båda? Men Callie Khouri vann ändå Oscar för bästa manus och Ridley Scott nominerades till en statyett för bästa regi. En mer uppvaktad film hade inte setts på länge.

Även om Thelma & Louise har mycket skratt och komik så finns också mycket sorg och starka känslor. Detta drama får oss verkligen att känna medlidande med två karaktärer som inte ser någon annan utväg än att bryta mot reglerna. Även om filmen säkert kan verka vinklat till ett överdramatiserat perspektiv ibland för vissa parter så är det verkligen fint med den här typen av film. Det görs på tok för lite gripande drama där man ändå kan hitta en stark spänningsfaktor.

[-]Filmen är verkligen uppbyggd på skådespelarna varav Geena Davis och Susan Sarandon bär nästan hela ansvaret. Men detta är också den bästa film jag sett Michael Madsen medverkar och Harvey Keitel är perfekt i sin roll som alltid. Dock hade inte Brad Pitt slagit igenom riktigt än och förekommer mest i bakgrunden av handlingen som en irritation. Det är uppenbart att han bara medverkar på grund av sitt utseende. Men det kan jag bortse från till ganska stor del och fortfarande ge denna storslagna film en stark fyra.