RecensionDubbelspel

Rudy Duncan (Ben Affleck) sitter i fängelse för att ha stulit en bil. Nu ska han bli frigiven lagom till jul och få åka hem till Sidnaw och äta julmiddag med familjen. Men bara några dagar innan blir hans cellkamrat Nick knivstucken och dör, vilket förändrar allt. Rudy ser nu sin chans till ett snabbt ligg med Nicks flickvän Ashley (Charlize Theron) genom att utge sig för att vara Nick. Men det som börjar som ett ”one night stand” utvecklas snart till en hel romans. Allting är underbart fram tills det att Ashleys bror Gabriel (Gary Sinise) stormar in i bilden. Han och hans kompanjoner vill nämligen pumpa Nick på information om hur man rånar det casino där Nick jobbade innan han hamnade i fängelse. Men det finns ett problem, Ruby är ju inte Nick!

Dubbelspel blev den dåliga översättningen på den engelska titeln Reindeer Games. För även om detta är en fruktansvärt dålig film så handlar den på många sätt om julen och vad kan då vara bättre än att dra in en av tomtens renar i titeln. Handlingen är mycket enkel. Ett våldsamt rån i mindre skala som utspelar sig på julafton. Detta är ingen större produktion, det märks lång väg. Det enda man dock inte förstår är vad kvalitativa skådespelare som Oscarvinnaren Charlize Theron och Oscarnominerade Gary Sinise gör i en sådan rent usel film. Handlingen är fruktansvärt seg och det finns ingenting nyskapande. Några explosioner och hagelgevär är det enda som man försökt få filmen att överleva på. Att dessutom se Gary Sinise i axellångt hår ger ett fruktansvärt löjligt intryck av skurkrollen i dramat.

[-]Det enda bra som filmen har att komma med är dess många vändningar som kan lyckas lura publiken ibland. Men även dessa har man lagt ganska lite tid på vilket gör att det hela inte håller så hög standard. En annan sak jag stör mig på är hur man försökt skriva in någon form av komisk karaktär i Ben Afflecks roll. Hur kan man göra det och sedan välja ett sådant gipsansikte till skådespelare? Filmen ligger och väger mellan etta och tvåa men stannar på en stark etta.