RecensionDen otroliga vandringen 2

Nu är de tre husdjuren Chance, Sessi och Shadow tillbaka och det är dags för ännu en otrolig vandring. Det har nu gått några år sedan de gick vilse i Nordamerikas vildmarker och barnen i familjen Seaver börjar bli stora. För att inte djuren ska komma bort igen tar familjen med sig dem när de ska flyga på semester. Men då inträffar det näst intill omöjliga. De tre husdjuren kommer ur sina burar innan de kommer på planet och rymmer ut i San Fransiscos storstad medan familjen flyger iväg. Nu måste Chance, Sessi och Shadow ännu en gång försöka hitta hem genom en okänd miljö fylld av faror.

Detta är uppföljaren till Den otroliga vandringen (1993) som var en nyinspelning av filmen med samma namn från 1963. Dessa i sin tur baserar sig på en bok av Sheila Burnford. Men den här uppföljarens handling avviker helt från bokens story vilket är nödvändigt men gör den samtidigt sämre. Den här filmen är bara en upprepning av originalet i en annan miljö. Dessutom lämnar man nu spänningen och drar in nån form av Disneyromans mellan två hundar som sänker seriositeten på filmen avsevärt. Det som var en spännande familjefilm blir nu bara en enklare barnfilm.

Det är också tur att jag i mitt omdöme bortser från hur dåligt man översatt den till svenska. Michael J. Fox har rösten till huvudkaraktären Chance men spelas av Martin Timell i den svenska versionen. Skandal! En notis som dock kommer med i omdömet är att man ersatt Don Ameche (rösten till Shadow i första filmen) med Ralph Waite, då Ameche dog strax efter det att den första filmen hade kommit. Men Ameche var betydligt bättre. Sally Field är utmärkt som röst till den finförnäma katten Sessi. I övrigt spelas rollerna av skådespelare som håller sig till en medelmåtta nivå, varken bra eller dåligt.

[-]Detta är ingen dålig film, speciellt inte ur ett barns synvinkel. Men om man ska göra en analytisk bild av det hela så kan man inte konstatera annat än att den är sämre på alla sätt än originalet. Detta är ju inget ovanligt men tvingar mig ändå sätta en tvåa då jag gav en trea till den första filmen.