RecensionFight Club

Det är välkänt att Fight Club är en bra och omskakande film, så:
Varför bidrar jag med ytterligare en recension när det redan finns sex stycken?
Och: Varför bryr jag mig överhuvudtaget om att recensera en så välkänd film, som säkert de flesta redan sett, och tagit ställning till?

Svaret på frågorna ovan är följande: Filmens explicita, (uttalade, synliga), budskap är en kritik av konsumtionssamhället. Men utan att jag har läst boken filmen bygger på, så ser jag ett flertal alternativa tolkningsmöjligheter, mer eller mindre synliga i filmen.

Men eftersom detta inte är något renodlat filmanalytiskt inlägg, utan en recension, så börjar jag med att beskriva handlingen i filmen, kortfattat. Har du inte sett filmen så kan du ändå läsa stycket nedan, utan att riskera att få din filmupplevelse förstört. Jag tänker inte avslöja för mycket där. Men efter beskrivningen av filmens handling så kommer jag att diskutera olika tolkningsmöjligheter. Och då är det oundvikligt att vissa saker måste tas upp, som kan spoliera din filmupplevelse. Vänta därför med att läsa min analys av budskapet i filmen tills efter att du sett filmen!

Fight Club inleds med att den unge mannen Jack börjar få kroppsliga reaktioner över sitt \"meningslösa\" konsumtionsliv och trista jobb. Inspirerad av vad hans läkare berättar så försöker han lösa sitt kroppsliga problem på ett originellt sätt. I samband med detta så träffar han också kvinnan Marla Singer som är i samma situation som Jack själv. Men hans liv börjar inte förändras på allvar för än han möter Tyler Durden och de startar \"Fight Club\". Sedan accelererar det hela på ett mycket intressant och underhållande sätt, fram till det ännu intressantare slutet.

Ja, det var handlingen berättad utan att förstöra din filmupplevelse. [-]Jag behöver väl knappast tillägga att foto, klippning stämning och skådespelarinsatser, samt en massa detaljer i övrigt, är i absoluta toppklass hos en film som, inte bara jag, utan många, många andra, betecknar som den bästa film som någonsin gjorts. Men dessa områden skulle, var för sig, kräva egna recensioner, så jag avstår ifrån att gå in på allt detta. Istället så kommer nu min diskussion om filmens explicita, (uttalade, synliga), och implicita, (ej uttalade, ej synliga), budskap.

-----Spoiler varning!!!-----

Det är ingen tvekan om att kritiken emot konsumtionssamhället är mycket explicit uttryckt i filmen. Ja, det budskapet är inte bara tydligt utan också snyggt presenterat på ett mycket underhållande sätt. Jag tänker inte gå mer in på detta som tas upp i massor av andra recensioner, förutom vad gäller en sak: Kritiken riktas också emot all slags självförbättring som ses som en form av onani.

Vilken ideologi passar då bäst in som bärare denna kritik? Ja, sannerligen inte marknadsliberalism! Knappast heller socialism eller kommunism, som vill ersätta det etablerade samhället med ett lika etablerat alternativ. Anarkism? Ja, möjligtvis en hårt disciplinerad sådan, som framkom av vissa tidiga anarkistiska skrifter, (och som faktiskt kritiserades av Karl Marx för att vara för auktoritär!) Men detta är inte vad vi, idag, menar med anarkism.

Så vad återstår då? Fascism? Ja, med tanke på uppbyggnad, metoder och kult av ledaren, så kan man, utan tvekan, beteckna uppbyggnaden av Fight Club:arna som ett omfattande försök att bygga fascistiska kamporganisationer. Pläderar då filmen för en modern gräsrotsfascism ibland förvirrade och alienerade, unga män, (män som känner främlingskap i förhållande till samhället)? Ja, detta är en möjlig tolkning av filmen. Det fina är att det finns ännu fler möjligheter!

En annan möjlighet är nämligen att \"Fight Club\" egentligen handlar om FARAN för just en fascistisk utveckling hos de förvirrade unga männen. En utveckling som leder till ett okontrollerbart kaos där ledaren ses som den enda räddningen, trots att han är minst lika förvirrad som alla de andra Fight Club medlemmarna.

Man kan dessutom, vilket också uttrycks explicit, skönja en kritik av det feminiserade samhälle, som feminism, (i praktiken främst radikalfeminism och feminazism), skapat, och som unga män känner sig alienerade i.

Men filmen kan också tolkas på ett icke samhällskritiskt, utan snarare psykologiskt sätt. (Har du inte sett filmen och ändå läst så här långt, så bör du sluta läsa nu!). Jack är ju inte bara Jack utan också sitt alter ego Tyler Durden. Tyler står för allt som Jack inte vågar vara. Han gör allt som Jack inte vågar göra, utan att Jack behöver ta något personligt ansvar, eftersom han har en multipel personlighetsklyvning. Just detta, att fly verkligheten, samtidigt som man försöker övertyga sig själv och andra, att man inte flyr utan tvärtom, agerar modigt, är verkligen ett tecken på att man inte arbetat med sin egen utveckling. Och som en \"tillfällighet\" så kritiserar \"Tyler\" just självförbättring. Och för att återgå till den samhälleliga nivån: Det gör också fascismen, som ser självförbättring möjlig, endast kollektivt, hos en elit, som agerar disciplinerat och samfällt under en stark ledare.

Det finns mycket, mycket mer att säga om filmen \"Fight Club\". Men jag tror inte att filmtipset ger mig det obegränsade utrymme som skulle krävas för att täcka in allt vad denna underbara film innehåller, säger och innebär! Eftersom jag förmodar att du redan sett filmen, så kan jag bara gratulera dig och uppmuntra dig till att se om \"Fight Club\" många gånger. Den enda film som tål att ses om, i ett närmast obegränsat antal gånger!