RecensionMannen från Mars

Ett UFO landar i Washington med utomjordingen Klaatu (Michael Rennie) ombord. Han kommer för att varna jordens invånare om en framtida fara och önskar tala med alla världens ledare om saken. Men att sätta upp ett möte med alla världens ledare på Jorden anser den amerikanska presidenten politiskt omöjligt och försöker istället på alla sätt få Klaatu att ge USA all information först. Något som Klaatu inte är lika pigg på. Han måste nu på något sätt själv hitta någon civilperson som kan hjälpa honom och det verkar som om det bara är hans granne Helen Benson (Patricia Neal) och hennes son Bobby (Billy Gray) som verkligen tror på Klaatu och kan hjälpa honom att komma i kontakt med rätt personer för att han ska kunna genomföra sitt uppdrag. Ska de lyckas, det är frågan? Överlevnaden för alla jordens invånare står på spel!

[-]Jag brukar i allmänhet tycka att gamla filmer från 50-talet och tidigare är så fruktansvärt mycket våp. En betydligt mindre jämställd filmmiljö mellan de kvinnliga och de manliga karaktärerna stör mig ofta. Men Patricia Neal klarar nästan hela tiden att underhålla de löjliga skriken, vilket är mycket uppskattat. Dock kanske detta lossar snöret om den klassiska 50-talskänslan, men inte för mig då vi fortfarande har det uppsatta håret och så givetvis allt i svartvitt förstås. Ovanligt bra kvinnlig skådespelare för att vara den tiden. Det är värre med Klaatu själv, Michael Rennie (1909-71) går mest runt med ett stelt flin i ansiktet. Visserligen är det väl bra att sticka ut när man ska spela utomjording, men han är ju ingen mästare på att framföra repliker. Det blir några korta meningar här och där.

[-]The Day the Earth Stood Still, eller Mannen från Mars som den fick heta på svenska, baseras på novellen ”Farwell to the Master” av Harry Bates (1900-81) som kom 1940, där man också kan hitta karaktären Klaatu. Novellen har legat till grund för både den här filmen och den remake som kom 2008 med Keanu Reeves. Manuset till detta klassiska mästerverk inom sciencefiction- genren är skrivet av Edmund H. North (1911-90) som under sin karriär arbetade med en rad stora filmskapare, bland annat skrev han manus till Patton (1970) tillsammans med Francis Ford Coppola, ett verk som de fick dela en Oscar för.

Mannen från Mars hamnade ungefär i mitten av regissören Robert Wise (1914-05) karriär, men blev ändå en av hans mest välkända filmer. Filmen har många gånger kallats ”En av filmhistoriens bästa sciencefiction- filmer” och det är få filmer där ”flygande tefat” verkligen fått gestalta ett UFO så tydligt som i Mannen från Mars. För att vara från dess tidsålder så har man lyckats riktigt bra med effekterna. Jag har i allmänhet svårt att ge höga betyg åt gamla filmer då jag tycker många är så stela, men den här gör sig förtjänt av en stark trea.