RecensionBlues Brothers

John Landis, skaparen av många Michael Jackson- videos skrev tillsammans med skådespelaren och manusförfattaren Dan Aykroyd manuset till den här underbara musikfilmen. En film som kanske inte har så mycket story mer än ett ledmotiv för att lyckas klämma in så mycket musik i blues-stil som möjligt. Dan Aykroyd tog själv på sig en av huvudrollerna tillsammans med John Belushi (1949-82) vilket ledde till de två karaktärerna Elwood och Jake Blues, även kända som The Blues Brothers.

Storyn är väldigt enkel och överdriven med många scener. Bröderna ska samla ihop 5000 dollar genom att sätta ihop en spelning med sitt gamla band. Men bandet har splittrats medan Jake satt i fängelse och första steget är att hitta alla medlemmarna och få dem att ge upp sina nuvarande sysselsättningar. På vägen får de polisen, sura krogägare, nazister och gamla flickvänner efter sig som gör allt för att stoppa dem. Dock är storyn ingenting att bry sig om och det är bara bra att den är så ytlig eftersom det inte är det vi söker i filmen.

Höjdpunkterna är att få se musiknumren med Aretha Franklin, Ray Charles, Cab Calloway och även James Brown för de som gillar honom. Filmen som sådan har dock genom tiderna fått relativt dålig kritik runt om i media även om jag kan se många positiva egenskaper i den. Jag tror det stora problemet är att för många ser till handlingen och man därmed tittar på fel saker. Dessutom måste man gilla blues och ovan nämnda artister för att kunna uppskatta den här filmen, då nyckeln till allt är musiken. Det som dock förvånar mig är att den sågades trots att det var så många kvalitativa skådisar med i birollerna. Ta till exempel John Candy och Carrie Fisher.

[-]Jag gillar verkligen The Blues Brothers även om jag kan tycka att den kanske är lite väl specifikt gjord. Den sträcker sig till en för liten publik och därmed får den ingen femma. En annan anledning är att jag tycker man kunde klämt in ytterligare mer musik än vad det är. Men det blir ändå en fyra i betyg.