RecensionDen siste mannen

The Omega Man börjar med att vi får se en Charlton Heston som glider fram längs med Los Angeles gator. Vi inser snabbt att gatorna är öde, att rent utav hela staden är öde.

Mannen Heston spelar heter Robert Neville och är den sista människan vid liv. På grund av ett hemmagjort vaccin klarar han sig när hela mänskligheten raderas ut efter ett världskrig som gått för långt. Än finns det människor, men de är kraftigt förvandlade, klarar inte starkt ljus och påminner inte mycket om sitt forna jag. De ser Neville som en symbol för den gamla typen av människa, som låg bakom hela katastrofen och tycker det är bäst om han raderas bort.

Så Neville får alltså fullt upp när alla dessa zombie-liknande varelser ger sig efter honom. Självklart bygger The Omega Man på samma förlaga som I Am Legend, därav den snarlika handlingen. Här är det dock ingen Will Smith med hund, utan bara supertuffe Charlton Heston vi har att sympatisera med.

Han grymtar, pratar med sig själv och ser allmänt bister ut – precis som Heston alltid gör. Eftersom han är i bild nästintill hela filmen krävs det att han använder sin karisma, för annars blir det givetvis rätt tråkigt. Han gör det dock bra här och jag tycker han lyckas vinna över tittarens sympatier.

[-]Överlag är The Omega Man en trevlig film, med det skrämmande budskapet att människan är destruktiv av ren natur. Med hjälp av bra scener, där det folktomma Los Angeles framför allt framhävs av ständiga utzoomningar som verkligen visar hur ensam Heston faktiskt är, skapas en tät stämning.

Dock är många effekter lite halvdana, vilket jag dock finner ganska charmigt. Tillsammans med ett väldigt skönt soundtrack som gungar fram så fort det vankas action blir charmfaktorn total. En del oförståeliga händelser drar dock ner betyget, samt att de elaka blekfisarna varken känns speciellt hemska eller farliga.

En annan rolig grej är att Heston alltid ser till att vara rätt klädd. Oavsett vad han ska göra har han alltid sett till att byta om till passande kläder. Man kan ju tycka att han som ensam kvarleva kanske har annat att tänka på, men tydligen inte.

Det är charmen The Omega Man lever på. Är man sugen på en post-katastrofrulle från 70-talet med Charlton Heston i huvudrollen, då är The Omega Man vad man vill ha.