RecensionIdentity

Nyss hemkommen från biografen sätter jag mig ned för att recensera Identity. Jag börjar med att kort gå igenom handlingen.

Filmen utspelar sig till största del i och runt omkring ett sjaskigt vägmotell. Tio främlingar blir fast där på grund av ett våldsamt oväder. Vi har en filmstjärna, en polis (Ray Liotta) som transporterar en dömd fånge, en limousinschaufför (John Cusack), ett nygift ungt par, en familj på tre personer och en tjej som tydligen är en f.d. call-girl (enligt Imdb). Vi har även en smått neurotisk motellägare. Det dröjer inte länge förrän folk börjar dö under mystiska omständigheter och vi kastas rakt in i en mordgåta.

Det finns även en paralellhandling som introduceras i filmens anslag. En dödsdömd mördares fall öppnas igen för omgranskning dagen innan han skall avrättas.
Där har ni storyn i stora drag, nu skall jag berätta varför den inte håller...

Till att börja med måste jag klaga på \"Lock stock-klippen\" som förpestar de flesta nya amerikanska rullar och även denna. Jag kallar det så därför att det var först i Lock, stock and two smoking barrells jag lade märkte till dem. Ni vet säkert vad jag menar, när handlingen fryser (i Lock, stock.. är det då de olika personerna presenteras). Jag stör mig väldigt mycket på att det ska missbrukas till den grad som det gör. Det passar i vissa rullar men det höjde ju direkt inte stämningen i denna film. Vidare skall filmen tydligen vara en skräck/thriller. Jag kan gå med på thriller men jag blev inte ett dugg rädd av alla b-iga Friday the 13th-ripoff till skrämseleffekter med snabba klipp och accentuerande musik/ljud.
Under filmens gång får man även vibbar från fler filmer (Psycho, Final destination, Tio små negerpojkar, Omen, Jurtyrkogården, Poltergeist).

Om vi då istället tittar på manuset. De tio främlingarna har lärt sig varandras namn innan vi i publiken ens hunnit uppfatta dem. Det känns som att en del scener som skulle ha gett huvudpersonerna lite mer personlighet och djup har klippts bort. Om så ej är fallet har det gjorts en grav miss i manuset.

De saker som jag räknat upp ovan är dock ganska bagatellartade. Filmens stora miss ligger i att man bygger upp en spänning och en mystisk historia som man sen inte klarar att leverera en bra lösning på. Allt blir mer och mer mystiskt och när så det hela får sin upplösning sitter man bara där och säger \"Jaha\".
Dessutom är den förutsägbar som bara tusan.

En annan grej som stör mig är karaktärernas reaktioner. Folk dör brutalt till höger och vänster men det verkar inte röra dem så mycket. Jag kan förstå att en luttrad polis klarar av att se en kille med ett baseballträ nedkört i halsen men de andras reaktioner är förbryllande.
Amanda Peet som spelar Paris (den f.d. telefonsextjejen) får dessutom gravt underkänt då hon springer runt å bara är i vägen.