RecensionBad Boys II

De två narkotikapoliserna Marcus Burnett (Martin Lawrence) och Mike Lowrey (Will Smith) är tillbaka på Miamis gator, denna gång tillsammans med Marcus lillasyster som arbetar ”undercover” åt internutredarna på ett smugglingsfall som skall få en stor knarkkung på fall. Marcus är dock mindre entusiastisk över att hans lillasyster har en sådan våldsam vardag. Vad han dock inte vet är att hans syster har ett hemligt förhållande med hans partner Mike. Något som Mike fortfarande inte vågat berätta.

[-]Till skillnad från första filmen som mer artade sig som en riktig actionkomedi och en mordhistoria så blir det här mer en klyschig Hollywood-smörja. En uppföljare som gjordes bara för sakens skull och inte med varken bra idé eller genomtänkt förarbete. Kanske kan inledningen vara lite underhållande men det tar inte lång tid innan man tröttnar. Ett stort misslyckande för regissören Michael Bay. Nej jag tycker man hellre ska se första filmen två gånger än att se varje film en gång. Detta är verkligen inget att hurra för.

Det enda man skulle kunna använda som faktor för att skona filmen från en etta är väl Martin Lawrence humor och hyfsade skämt som här är helt okej. Men Will Smith har gått ner sig på den biten sedan första filmen och om man ska nämna någon annan så är det snarare Joe Pantoliano som är något inspirerande i rollen som deras argsinte och frustrerade chef. Vi ser också vår egen Peter Stormare i en ganska stor roll. Men han är långt ifrån någon att lägga uppmärksamheten på. Likaså Theresa Randle känns på många sätt bortklippt och det är många oväsentliga tillägg i handlingen.

Med ett bättre manus och större ansträngningar från samtliga i produktionen är jag övertygad om att den skulle kunnat blivit lite bättre. Kanske inte något mästerverk men klart värd en trea. Nu stannar den istället väldigt långt ner på betygskalan med en svag tvåa.