RecensionSaw VI

Ännu ett år, ännu en \"Saw\"-film. [-]Jag har för länge sedan tappat hoppet om att se en bra film i serien utan slut, men detta är ett undantag. I en filmserie där filmerna verkar bli sämre och sämre för varje gång så har man till slut skärpt till sig ordentligt och behandlat filmen som en riktig film.[*]

Filmen börjar där den förra filmen slutar. Agent Straum är död och Hoffman fortsätter med polisutredningen för att hjälpa sina kollegor att hitta mördaren. Vi får därefter träffa VD:n för ett försäkringsbolag där man alltid hittar en anledning till att inte betala ut försäkringspengarna. När han utan någon riktigt bra anledning avskedar en av sina medarbetare anklagas han av denne att han \"just dödsförklarat en av sina trogna anställda sedan 10 år tillbaka\". Natten därefter bestämmer sig VD:n för att jobba sent. Plötsligt bryts strömmen i byggnaden och han blir bortrövad och placerad i ett spel som vi sedan länge är mycket bekanta med...

Fällorna är bland de smartaste jag har sett i serien, inte för att de är blodigare än vanligt, utan för att de får faktiskt tittaren att tänka: \"Hur skulle jag göra?\". Ni som har spelat TV-spelen \"Doom 3\" och \"Silent Hill\" kommer omedelbart att känna igen stilen på omgivningarna!

Man har dessutom slängt in en faktiskt ganska intressant polisutredning som blir mer och mer spännande med tiden, när får de egentligen reda på vem mördaren är? Detta är ett stort plus!

Man får reda på ytterligare anledningar till varför Jigsaw började röva bort folk från första början, vilket gör att man lär känna honom ännu bättre än tidigare och nu förstår man verkligen hur han tänker.

Slutet är ett sådant slut som man för en gångs skull kan gissa sig till hur det kommer att sluta. Man hinner tänka till och få ett \"Aha!\"-ögonblick på slutet, även om det inte är ett särskilt bra slut.

Så varför ger jag bara filmen en 2:a? Det är helt enkelt för att det inte är en särskilt bra film, och hade det varit en ensamstående och helt annan film så hade den inte varit utav något som helst intresse.

Men för att sammanfatta mig så är detta helt klart den bästa \"Saw\"-filmen sedan ettan och fansen borde bli mer än nöjda.