RecensionJag har älskat dig så länge

Efter femton år i fängelse flyttar Juliette Fontaine (Kirstin Scott Thomas) in till hennes lillasyster Léa (Elsa Zylberstein), hennes make Luc (Serge Hazanavicius) och deras två döttrar på systers uppmaning. Efter så lång tid borta från verkligheten har Juliette svårt att anpassa sig till samhället och sin systers kärlek.

\"Jag har älskat dig så länge\" är ett franskt drama av regissören Philippe Claudel, vilket också är hans långfilmsdebut, om att hitta tillbaka och börja leva efter att ha varit borta under en lång period som i detta fall är ett femton års fängelsestraff.

Det är en ganska händelsefattig film trots sina närmare två timmar i ett långsamt tempo. Filmen har en stor variation på känslor som når publiken då den är tung, sorgsen men likväl vacker och kärleksfull på sina ställen.

Filmen är något förutsägbar, jag hade själv listat ut varför karaktären Juliette Fontaine hade orsaken till varför hon hamnade i fängelse på sitt samvete, och med slutet som ger en förklaring till detta tycker jag inte om då det känns som att regissören tror att tittaren inte har något innanför pannbenet.

Skådespelet i Kristin Scott Thomas är sådär, man har dock sett henne i betydligt bättre rolltolkningar än vad hon gör här. Övriga i ensemblen gör inte heller några prestationer av den högre klassen. Fotot håller normal standard, varken bra eller dåligt, men vissa scener innehåller fint scenografi över Nancys gator i Frankrike.

[-]Tyvärr så berör den här filmen inte mig något nämnvärt och man har tidigare sett filmer som påminner mycket om just den här. Speciellt originell är den inte och har faktiskt ett ganska tråkigt personporträtt. Hade man lagt till minnesbilder från tidigare så tror jag att den hade berört en hel del. Inte mer än en tvåa enligt mina kriterier.