RecensionDrakarnas rike

Jag hade inga överdrivet höga förhoppningar om filmen men tänkte att eftersom Gerald Butler och Christian Bale var rollinnehavare, har filmen potential.

Quinn som spelas av Christian Bale är som ung pojke med när drakarna först vaknar ur sin långa dvala. Snart har drakarna tagit över världen och bränner allt som kommer i deras väg för att sedan äta askan. Quinn är nu ledare för en koloni av överlevare och tillsammans med sin bästa vän Creedy (Gerald Butler) försöker han hålla den tillsammans och vid liv. En dag kommer ett gäng amerikaner med Van Zan (Matthew McConaughey) i spetsen. Han har kommit på ett sätt att döda drakarna och vill nu ha hjälp från Quinn. På grund av Quinns förflutna med draken som dödade hans mamma är han fast besluten om att inte blanda sig in i Van Zans plan och vill inte heller att någon annan från kolonin gör det.

[-]Berättelsen är väldigt tunn och trots försök till starka känslomässiga scener upplevs de bara överdrivna och spelade. Man rycks aldrig med i spänning och annars gripande handlingar känns som en otrolig kliché.[*] Upplevelsen av personerna bakom replikerna är svaga. Jag tyckte inte att karaktärerna fick någon relation till varandra och inte heller kunde man känna samhörighet med dem.

Om skådespelarna gjorde dåligt ifrån sig eller om det var manusets fel helt och hållet är svårt att säga, men min reaktion blev att allt kändes spelat, och det är inte ett bra betyg. Christian Bale var väl ok, men till exempel Izabella Scorupco var riktigt dålig.

Det enda ljusa med filmen var tre vackra ansikten.