RecensionBaksmällan

Med ett leende på läpparna har jag sett klart eftertexterna och materialet som följde med Baksmällan. Leendet försvinner inte heller när jag tar ut dvd:n ut spelaren och börjar fundera vad på som ska göras här näst. Det är då det slår mig att filmen jag precis sett klart var ju riktigt bra. Precis som jag vill att en komedi ska vara, underhållande, lättsam och ett bra tempo.[*]

I övriga komedier jag sett på sistone är skådespelarna mest dumma och helt ologiska i sina handlingar, är en enda lång propagandafilm för marijuana och eller har en mycket konstig kvinnosyn.

Filmens handling är enkel. Tre grabbar har tagit sin kompis brudgummen på en svensexa i Las Vegas. Väl där så drar festen igång ganska snabbt och dagen efter när alla vaknar trötta, bakis, med ett trashat hotellrum, en tiger i badrummet, en 6 månaders baby i garderoben och inget minne av vad som hände dagen innan. Ganska snart lägger de märke till att detta inte ens är i närheten av deras största problem. Brudgummen är nämligen spårlöst försvunnen och nu har de två dagar på sig att hitta honom innan bröllopet går förlorat och katastrofen är ett faktum.

Något som jag på senare tid lagt märke till som ofta höjer betyget är när man får se skådespelare man inte fått se så mycket av sedan tidigare, eller kan vara helt nya i betraktarens ögon. Det gällde i denna också. Kvartetten som står för huvudrollerna i denna film är: Bradly Cooper, känd för sina insatser i serien ”Alias”. Zach Galifianakis kan man ha sett i What Happens In Vegas men är nog som mest känd i sina klipp på sajter som till exempel ”youtube”. Ed Helms känner de som sett serien The Office igen. Justin Bartha har inga direkt stora roller om man bortser från National Treasure. Som ni ser så är det inte direkt några megastjärnor som axlar rollerna men de gör det trovärdigt och bra och i det här fallet höjer det betyget.

Jon Lucas och Scott Moore, som är manusförfattarna till filmen, har tidigare bara skrivit manus till just komedier. Manusen till Full of It, Borta Bäst, Hemma värst samt flickvänner från förr är filmer som ganska snabbt lämnar biosalongerna för att hamna i videonyheterna och för att sedan bli en i mängden bland övriga filmer i videobutiken. Detta på grund av att de sträcker sig till en ganska tunn publik. De verkar lärt sig av sina tidigare filmer och här faktiskt knåpat ihop en riktig underhållande film som i händerna på den lite mer rutinerade komediregissören Todd Philips (Old School, Road Tripp och Starsky & Hutch) blir riktigt underhållande är och är och snuddar på det högsta betyget.

Todd Philips lyckas göra så att filmen håller ett bra tempo men tappar något ungefär halvägs in, vilket tyvärr sänker betyget. Storyn är intressant och man vill verkligen se och få veta vad killarna egentligen gjorde under kvällen/natten när brudgummen försvann.

Det kan uppfattas som konstigt att man har planerat för en uppföljare redan innan denna hade kommit ut i biosalongerna och blivit en succé. Uppföljare brukar som oftast vara ganska dåliga och tittar man till komedier brukar de vara riktigt urusla med undantag för ett fåtal. Ändå är jag glad över att den eventuellt kommer att göras och ser verkligen fram emot att få se den.