RecensionSanningens ögonblick – Karate Kid

Filmen Karate Kid av John G. Avdilsen gjordes 1984 och blev en dunderhit. men vad ska man säga. Både älskad och hatad runt om i världen. Filmen fick 2 uppföljare, en \"spin-off\" och en tecknad serie efter sig. Jag är då inget riktigt fan av filmen, men visst är den cool.

Ralph Macchio spelar pojken Daniel LaRusso som flyttar med sin mor till California från staden New Jersey. Inte efter märker han att han inte passar riktigt in i California när han stöter på stadens busar, ett gäng med killen Johnny som ledare.

Daniel kommer ofta i slagsmål med gänget och skadar sig mycket. Till slut så bestämmer han sig för att gå med i en karateklubb för att lära sig att slå tillbaka! Han kommer tyvärr inte in och upptäcker att Johnnys gäng tränar där också.

Han upptäcker också att på det stället där han bor så finns det en hyresvärd, Mr. Miyagi (Pat Morita). Miyagi kan karate och Daniel ber om att få bli tränad av honom. Miyagi är mycket tveksam men tackar ja till slut. Fast när träningen har hållt på ett tag så märker Daniel att han bara får göra en massa \"slavgöra\" för Mr. Miyagi.

Fast är det verkligen så?

John G gjorde Part 1, 2 och 3. Sen så gjorde Christopher Cain \"The Next Karate Kid\". Miyagi (Pat Morita) är med i den fjärde filmen med inte Daniel (Ralph Macchio) det kan bero på att Ralph var 33 år när den fjärde filmen gjordes. Så han var inte en riktig \"kid\".