RecensionDen fantastiska räven

Wes Anderson – en auteur av rang med ett sinne för små, sublimt goda pärlor till detaljer som alla tillsammans utgör och skapar en helhet och upplevelse utöver det vanliga för denna sorts komiskt, lätt skruvade film.[*]

”Fantastic Mr. Fox” är baserad på Roald Dahls barnbok med samma namn som först gavs ut 1970 i Storbritannien.

Vi presenteras omgående för huvudkaraktären – en fräck och charmant Mr. Fox med sin trivsamma partner Mrs. Fox. Rösterna till dessa karaktärer görs med bravur av George Clooney och Meryl Streep, vilka båda är nya namn för Wes Anderson.

Rävparets liv tar en vändning efter en misslyckad fågelstöld och de tvingas leva ett ordinärt liv i ett barsmakat hem. Mr. Fox försörjer sin lilla familj som tidningsskribent. Sonen heter Ash och är röstad av Jason Schwartzman och familjen huserar även Ashs kusin Kristofferson (Eric Anderson – Wes bror). Med tiden börjar Mr.Foxs natur göra sig påmind, varvid han beslutar att i hemlighet slå sig in på sin gamla bana av slaget – fågeltjyv. En serie misstag leder till att familjen blir intrasslad upp till sina rävöron med bekymmer. Vägen till filmens upplösning rymmer en serie bekanta bekymmer som ryms i de flesta av våras liv.

Den omisskännliga träffsäkerheten i karaktärernas detaljrikedom, vyerna – scenografin överlag, den lite vrickade storyn, skådespelarensemblen – med ett par mycket lyckade tillskott, är hemkära signum i herr Wes Andersons filmer. Han levererar som förväntat ytterligare en underbart mysig och komisk film. Denna gång på ett sätt som vi i tidigare filmer bara har fått små smakprov av i form av små instuckna animerade modeller – men som fungerar mycket väl.

Det blir en behjärtansvärd tids underhållning i en fabels värld. Jag tackar Wes för ytterligare en 5:a ur denna speciella filmkategori som han, med hjälp av hans sedvanliga sällskap, själv har skapat.