RecensionThis Is It

Även om Michael Jackson varken levde snabbt, dog ung eller blev till ett vackert lik så hör han för många hemma i den där kategorin av stjärnor där legenden och myterna har blivit större än människan. MJ dog och plötsligt älskade hela världen honom igen trots pedofilirykten, bebisen på balkongen och det faktum att han inte gjort något artistiskt på åratal. Nu när han är borta är det myten, inte mannen, som de flesta väljer att komma ihåg.

[-]This is it, eller Is this it? om man vill vara elak, gör inget för att spräcka myten om sin huvudperson utan är en rak hyllning till mannen med silverhandsken utan några som helst spår av kritik eller problematiserande. Ett snabbt sammanslängt hast- och hafsverk som mestadels visar repetitioner av den konsertsvit som det var meningen skulle sättas upp i London.[*]

Filmen öppnar med devisen ”For the fans” men ”För filmbolagets plånbokar” hade varit en bättre beskrivning för omständigheterna runt filmen. Miljoner betalades till Jacksons arv för rättigheterna till materialet och filmen kunde endast ses på bio i två veckor så att den skulle hinna ut på dvd lagom till julhandeln.

Filmens uppbyggnad försöker likna en konsert med olika sångnummer följande på varandra. Vi får höra de flesta sångerna i sin helhet med bilder från olika repetitioner. Mellan låtarna får vi följa arbetet med att färdigställa den spektakulära scenshowen, här finns några intressanta partier som nyinspelningen av Thriller-videon (avsedd att användas som bakgrund i showen) och det film noir-inspirerade materialet som skulle projiceras på skärmen under Smooth Criminal.

Filmens svagaste delar utgörs av intervjuer med dansare, musiker och scenarbetare inblandade i showen, dessa personer verkar se MJ som någon halvgud och deras hyllningar blir snabbt upprepande och tröttsamma.

En annan stor brist hos filmen är dess ovilja att på något sätt kritisera eller ifrågasätta sin huvudperson. De få gånger, och vi talar här minuter av filmens totala två timmar, vi får se Michael prata är i direkt anslutning till repetitionerna. Hans åsikter om hur den aktuella repetitionen gått ger oss inte någon större förståelse av honom och hans liv. Vi lär oss att han är besatt av att ”spara sin röst” och att han gillar att använda orden God och Love ofta. Den enda egentliga överraskningen är hur professionell, målmedveten och bestämd han emellanåt är i arbetet med showen, här får vi se en glimt av honom som talar emot myten om MJ som ett vuxet barn som är lite knäpp och inte fattar vad han gör.

Michael Jackson är död men myten om honom lever kvar. This is it är en film som utnyttjar ett dödsfall och späder på myten med filmat material som aldrig skulle gått upp på bio om mannen fortfarande varit i livet.

Denna recension publicerades först i tidningen Geeloo (geeloo.se/film)