Recension28 dagar senare

Ibland är det svårt. Direkt när jag sett en film tycker jag så mycket annorlunda om den än när jag ska skriva en recension. Skräckexemplet var Independence Day när jag efter Galapremiären tyckte det var världens bästa film men när tidningen som jag arbetade för ville ha recensionen och jag fick knåpa ihop den över en natt så ville min recensioninstinkt något helt annat.
Samma känsla infinner sig med 28 Dagar Senare. Det är en välgjord, stundtals riktigt fascinerande film med scener som är otroligt snyggt gjorda. Handlingen kretsar kring Jim som vaknar upp på ett sjukhus i ett England där en virusepedimi utbrytit och han är helt ensam. Till en början. Sedan finner han några följeslagare, blir jagad av människor som blivit smittade av viruset som är en sorts ren ondska som drabbar människor. Allting är riktigt spännande, scenen där bilen stannar i en tunnel är otroligt spännande och London - scenerna fascinerade.
Men där människornas resa genom England känns både spännande och angelägen så slutar det tyvärr alldeles för sorgligt.
Många kommer inte hålla med mig men jag tycker tyvärr så illa om upplösningen när de möter sin tilltänkte räddning i form av militärer att så mycket av filmen bara kändes meningslöst. Den spännande resan kommer liksom till ett mål som i mina ögon känns för dåligt.

Bra skådespeleri, suggetsivt foto och snygga miljöer. Fans av \"världen har gått under\" - filmer blir säkert nöjda, och det var jag med. Men slutet kändes som en stor besvikelse.