RecensionTransformers: De besegrades hämnd

Det är tre år sedan Transformers tog klivet från den tecknade världen till vår egen och efter framgångarna den fick har självklart den obligatoriska uppföljaren sett dagens ljus. [-]Eftersom Michael Bay stod för regin då, precis som nu, måste jag säga att jag var ytterst skeptisk, men måste samtidigt erkänna att jag blev imponerad av de fantastiska CGI-effekterna. Vad har då De besegrades hämnd att erbjuda som vi inte redan har sett? Svaret är lika enkelt som det är kort; ingenting.[*]

Vi möter samma karaktärer som i den första filmen och någon karaktärsutveckling är det inte tal om, de är precis likadana när den här filmen slutar som de var när första filmen började. Vi får inte heller lära känna några av alla Transformers, varken de onda eller goda, någonting som gör mig smått frustrerad. De kommunicerar nästan ingenting, varken med varandra eller med några människor. Visst är datoranimationerna fortfarande lika välgjorda och striderna lika häftiga. De besegrades hämnd skulle kunna vara helt okej underhållning om det inte vore för den fruktansvärt pubertala humorn.

Det kanske är jag som är larvig när jag ser potential till en seriös film i historien om Transformers. Det är möjligt att det skulle bli ännu fånigare om man utelämnade alla fjanterier, det är trots allt leksaker från början. Men jag kan inte låta bli att störa mig något fruktansvärt på juckande hundar och robotar, på att allting är stereotypt och överdrivet och framför allt på alla dessa karaktärer som är med enbart för att vara roliga, vilket de aldrig är. Detta i kombination med att de, i stort sett med våld, försöker övertyga oss om att Megan Fox är snyggast i världen gör De besegrades hämnd plågsam att titta på.

Utan den fåniga, pubertala, humorn hade De besegrades hämnd varit en perfekt action-rökare att trycka i sig popcorn till men nu duger den inte ens till det.