RecensionDark Water

Yoshimi (Hitomi Kuroki) flyttar till en ny lägenhet i ett gammalt hyreshus tillsammans med sin dotter Ikuko (Rio Kanno). Allting verkar perfekt, en fin lägenhet, ett jobb nära tillhands och en ny förskola till Ikuko. Men kort efter att de flyttat in börjar det droppa vatten från taket i sovrummet. Yoshimi meddelar fastighetsskötaren men han tar inte hennes klagomål på allvar. Han berättar att det inte bott någon i lägenheten ovanför deras på länge, vilket gör Yoshimi förbryllad då hon flera gånger hört barnfotsteg från taket. Droppandet från taket blir värre och värre, samtidigt börjar en svarthårig flicka dyka upp som verkar ha något med lägenheten ovanför att göra.

Det är inte ovanligt att en film man läst mycket gott om visar sig vara en besvikelse, kanske har man helt enkelt en annan filmsmak än majoriteten. Tempot är långsamt, alldeles för långsamt. Man sitter och väntar länge på att något läskigt ska hända, och det är bara mot slutet som skräckscenerna kommer vilket känns tråkigt med tanke på att de trots allt var riktigt skrämmande.

[-]Att skräckscenerna är alldeles för få och att filmen är rejält seg gör att Dark Water inte alls är så bra som jag hade hoppats på.[*] Dessutom är det ett ganska invecklat slut och jag förstod mig aldrig riktigt på det. Filmen tillhör gruppen ”svarthåriga asiatiska flickor” och enligt mig finns det bättre filmer att hämta i den kategorin. Du uppskattar säkert Dark Water om du gillar långsammare filmer, men själv vill jag ha ett betydligt högre tempo än såhär.