RecensionThe Ghost Writer

Roman Polanski har alltid varit en kontroversiell person, från sina mörka filmer där våldet alltid sipprar in och perverterar människors liv till det förfärliga mordet på hans hustru Sharon Tate av Mansonfamiljen i slutet av 1960-talet och anklagelser och domar för våldtäkt och utnyttjande av minderårig som skuggat hans liv sedan 1977.

Sedan han flydde sitt adopterade hemland USA i slutet av 1970-taket har han levt i exil i Frankrike och undvikit att besöka länder som har utelämningsavtal med USA. En strategi som fungerade tills han 2009 besökte Schweiz för att motta ett pris och där blev anhållen och begärd utlämnad till USA. I Europa har han kunnat fortsätta att verka som en av världens mest kända auteurer med universellt hyllade filmer som Pianisten och Bitter moon.

Det går inte att ursäkta att ha sex med fjortonåringar, något som Polanski i intervjuer haft en väldigt slapp inställning till, men det finns en rad omständigheter som gör att rättsfallet borde vara löst och avklarat vid det här laget. Polanski avtjänade cirka sextio dagar inlåst för sitt brott och erkände sig skyldig till vissa brottrubriceringar men valde att fly landet då han ansåg att domaren var ute efter egen berömmelse före rättvisa. Fallet analyseras i detalj i den utmärkta dokumentären Roman Polanski: Wanted and desired från 2008. Där får även hans offer, som offentligt förlät honom på 90-talet, komma till tals och ge sina synpunkter på den utdragna processen.

Ett av Polanskis tema har alltid varit det grepp våld håller om oss människor, oavsett om vi är förövare eller offer. Redan 1957 fokuserade han detta tema i sin två minuter långa kortfilm Morderstwo som minimalistiskt och effektivt visar upp vad som kan sägas vara en röd tråd genom hela hans karriär; en man ligger och sover i ett mörkt rum, en annan man kommer in och sticker en kniv i honom, klipp till avståndsbild där vi får se blodet rinna ner längs offrets arm medan förövaren lämnar rummet. Detta korta mästerverk med mörk stämning går att beskåda på Youtube för de som är nyfikna.

Med The Ghost writer återvänder Polanski till fin form efter Oliver Twist (2005), hans kanske sämsta och mest meningslösa film, för att ge oss en paranoid thriller baserad på författaren Robert Harris roman the Ghost. En spökskrivare får i uppdrag att färdigställa den före detta brittiska premiärministerns memoarer. Säkerheten är stor kring projektet och spökskrivaren, spelad av Ewan McGregor, måste isolera sig på en amerikansk ö tillsammans med premiärministern, spelad av Pierce Brosnan med drag av Tony Blair, hans fru Ruth och diverse anställda. Arbetet försvåras av de mystiska omständigheter som ledde till spökskrivarens föregångares död och det faktum att premiärministern blir anklagad av FNs internationella domstol i Haag för att vara en krigsförbrytare på grund av sitt hanterande av fångar i kriget mot terrorister.

Filmen riktar kritik mot USA:s utrikespolitik och anklagar landet för att med hjälp av subtil personpåverkan styrt hela den politiska utvecklingen sedan lång tid tillbaka. Bush nämns aldrig vid namn men Brosnans karaktär möter USA:s utrikesminister som till utseendet är en dubbelgångare till Condoleezza Rice och det står klart, om än inte helt explicit, åt vilket politiskt håll Polanski och Harris, som även medförfattat manus, riktar sin kritik. Det finns poänger i kritiken även om den ibland blir lite väl konspiratoriskt paranoid, det positiva är att den ställer en del frågor utan att frånta från filmens underhållningsvärde.

För det är här filmen excellerar, som underhållande thriller av bästa sort. Hela händelseförloppet skildras från McGregors perspektiv, han ser till exempel mötet mellan Brosnan och ”Rice” på tv, det är hans historia vi följer. Spänningen hittas i McGregors gradvist mer nyfikna karaktär vars inställning till omvärlden förändras från oaffekterad beskådare till mer medveten deltagare. ”Spöket” blir mer och mer synligt, kommer han kanske att tillslut träda fram och ta sin plats i samhället eller fortsätta sin borttynande existens utan att gör något större avtryck?

[-]Polanski är en mästare på mörka atmosfärer och stämningar, speciellt i isolerade miljöer, och The Ghost writer är ett utmärkt exempel, i likhet med filmer som Bitter moon, Repulsion och Hyresgästen, på hur han kan skapa dramatik och känslor av utsatthet som naglar sig fast i både karaktärernas och publikens sinnen. I ett perfekt tempo delar han ut små ledtrådar om filmens mysterier som håller spänningen för vad som ska hända härnäst på högsta nivå. Kombinerat med den tryckande atmosfären så försätts man i ett spänningstillstånd som är lika beroende av händelseförvecklingar som den visuella inramningen.

McGregor är perfekt i rollen som spökskrivare med sin talang för att porträttera olika känslolägen. Hans uttryck är mångbottnat och nyanserat, något som ger karaktären en trovärdighet och mänsklighet som gör att man bryr sig om hans öde även om man själv inte skulle ha handlat likadant i liknande situationer.

Resten av skådespelarensemblen är plockad som guldkorn ur ett hav av sand; Pierce Brosnan är härligt självgod som bufflig men inte särskilt skarp före detta premiärminister, Kim Catrall visar en helt annan sida av sig själv än hennes populära roll i Sex and the city som stram chefsassistent till Brosnan, Olivia Williams är sval på ytan men förmedlar sin karaktärs bubblande inre med imponerande precision. Allra bäst är kanske den alltid övertygande Tom Wilkinson som pensionerad professor med mörka sidor, hans karaktär är sympatisk på ytan men iskall till sinnet. Med blickar och mimik sänder Wilkinson kalla kårar längs ryggraden på både sina motspelare och publiken, minspelet säger helt andra saker än karaktärens ord och det är en bedrift att samtidigt kunna förmedla två vitt skilda känslolägen.

Oavsett vad man tycker om personen Polanski så är The Ghost writer filmskapande av högsta klass där regin väger upp för eventuella tveksamheter i manus. Polanski och co. skapar en gastkramande spännande thriller som vägrar släppa taget om strupen, inte förrän sista bildrutan är släckt kan man dra andan för en full lunga av friskt syre. The Ghost writer är mörk misantropi om makt som är mordiskt medryckande och upplyftande underhållande.