RecensionThe Fourth Kind

Dr. Abigail Tyler berättar historien om hennes möten med utomjordingar och vi får följa de mystiska saker som händer i staden Nome i Kanada och hur människor berättar saker genom hypnos som de själva inte kommer ihåg.

När filmen är slut lämnas jag med två meningar i huvudet. Är filmen på riktigt? Har detta hänt i verkligheten? Många skräckfilmer påstås nuförtiden vara verklighetsbaserade och man förstår att det ofta är ett trick för att locka folk att se filmen. Men den här... Jag har letat efter bevis för att den är sann, men inte hittat något. Inte heller finns det bevis för att den är påhittad. Kommer man någonsin få veta?

Inom oss finns både rädsla och nyfikenhet för vad som finns där ute, bortanför jorden. Vissa förnekar att det skulle finnas någonting överhuvudtaget, och jag undrar varför. Kanske man bortförklarar det för att det helt enkelt inte finns någon logisk förklaring, för att man själv inte förstår. Men att vara öppen för främmande saker tycker jag är viktigt, att vara helt stängd leder ingen vart.

I den här filmen får man se det som påstås vara de riktiga inspelningarna, och samtidigt de scenerna som är återuppbyggda. Men om filmen nu är sann, om intervjun och inspelningarna från år 2000 är helt riktiga, varför har man inte hört någonting om det? Jag har hört att regeringen ska ha sopat undan spåren. Men ändå, det borde ha kommit ut, man borde ha hört eller läst om detta, speciellt om intervjun i filmen är sann.

Filmen utspelar sig i Nome i Kanada. Jag har läst på internet att FBI besökt stället ett antal gånger. De ska tydligen ha sett vita ugglor, men inte träffat på något om utomjordingar. Vad som är lite konstigt är att det som i filmen påstås vara Nome är inte Nome egentligen.

[-]The Fourth Kind bygger upp en sanslöst obehaglig stämning och bjuder till och från på några riktigt smaskiga skrämselscener. Filmen lämnar som sagt mycket tankar och funderingar i huvudet efteråt, mycket att reflektera över helt enkelt.[*]

The Fourth Kind är riktigt sevärd och bjuder på något helt annorlunda än vanliga skräckfilmer. Det är en unik upplevelse som alla skräckfilmsfans måste få vara med om.