RecensionTitanic

Den 10 april 1912 beger sig lyxfartyget RMS Titanic ut på sin jungfrufärd. Efter några snabba stopp i Frankrike, Storbritannien och Irland beger det sig därefter ut på Atlanten den 11:e april. Titanic är inte vilket skepp som helst – det är världens största och modernaste fartyg, inte ens Gud själv kan sänka det! Ombord på henne finns människor från alla samhällets klasser och alla drömmer om att få starta ett nytt, framgångsrikt liv i Amerika. När fartyget har krockat med ett isberg råder det dock tvivel om det verkligen är osänkbart, det verkar nämligen inte så!

Filmen innehåller ganska många karaktärer, men jag tänker bara ta upp huvudkaraktärerna.

Wynn (Peter Gallagher) är en rik och framgångsrik affärsman som ska starta ett plantage i Karibien. På fartyget träffar han sin före detta flickvän Isabella (Catherine Zeta-Jones) och de upptäcker att gamla känslor fortfarande finns kvar.

Jamie (Mike Doyle) är en tjuv i arbetarklassen. Genom att bli \"vän\" med en av vakterna på Titanic (Tim Curry) föreslår vakten att de ska slå sig ihop och stjäla värdesaker från passagerarna och sedan dela på bytet. Jamie går med på det och lyckas stjäla en biljett till tredje klass. Väl på båten möter han sitt livs kärlek, den danska flickan Åsa (Sonsee Neu) som är vänlig och tycker inte alls om att Jamie är tjuv. Han blir därför allt mer osäker på om han verkligen vill fortsätta stjäla, men vakten hotar med att anmäla honom för att ha stulit biljetten om han inte håller sitt avtal.

Den här filmen gjordes speciellt för att visas på TV i flera avsnitt, vilket märks tydligt då den är nästan tre timmar lång... vilket är alldeles för långt! På grund av TV-produktionen så är budgeten ganska begränsad, så effekterna är inte särskilt spektakulära. Man har försökt att jämna ut detta genom att fokusera mer på karaktärerna och fakta.

Man har dessutom lyckats få med i princip alla teorier om vad som kan ha hänt på Titanic, de skickar Morse-signaler med en lampa till andra fartyg, man får se situationen från andra fartygs perspektiv och kaptenen talar om för besättningen att om de inte girat så hade bara första skottet blivit vattenfyllt.

Snälla, snälla. Man behöver inte diskutera allt som kan ha hänt och förklara allt i detalj, överlåt det till tittaren istället! En fjärdedel av filmen är prat och förklaringar om varför det ena eller det andra hände, vilket blir väldigt tröttsamt att se på i längden. Är det en film eller en dokumentär vi ser på? Ska vi lyssna mer på faktan eller bry oss mer om storyn?

Man ger inget djup i karaktärerna, vilket gör att man slutar bry sig om dem. Inte ens när en av dem blir våldtagen orkar man bry sig.

[-]Av alla de skådespelare som man lyckats få med i den här filmen så är det endast Gallagher och Zeta-Jones som kan spela överhuvudtaget. Resten av framträdanden är tråkiga eller överspelade, mest noterbart är ett over-the-top-spelande av Tim Curry, som hela tiden har ett sliskigt leende och pratar som en korsning mellan en James Bond-skurk och Jokern i Batman[*] (i en film som den här!).

Barry Pepper har en liten biroll som telegrafist, och med tanke på att han spelar huvudrollen i \"Battlefield Earth\" (en av de sämsta filmerna någonsin, ligger på Filmtipsets 250 sämsta filmer-lista) så behöver jag nog inte säga mer om hans del i filmen...

Problemen är att filmen är alldeles för lång, karaktärerna är underutvecklade och den innehåller alldeles för mycket scener som kunde klippts bort. Om man nu ändå ska visa allt som kunde ha hänt så är det bättre att man gör en dokumentär. Håll er till storyn, man ser en film för att bli underhållen, inte för att lära sig alla teorier om en av världens största katastrofer!

Filmen börjar dock hyfsat bra, men efter en timme så är man så uttråkad att man inte vill se filmen igen. Se \"A Night to Remember\" (1958) eller \"Titanic\" (1997) för klart bättre Titanic-filmer!