RecensionThe Star Wars Holiday Special

Tänk dig något riktigt, riktigt smärtsamt. Tänk dig till exempel att du tjongar lilltån hårt i ett massivt soffbord. Tänk dig nu att detta pågår i nära två timmar.

The Star Wars Holiday Special, från och med nu förkortat TSWHS(WTF) handlar om hur Chewbacca försöker ta sig hem till sin hemplanet Kashyyyk för att fira Life Day, en sorts wookie-julafton på crack. Hans trogna vänner försöker på olika sätt hjälpa honom, medan Imperiet försöker ta fast alla genom olika otroligt inkompetent gillrade fällor och jakter. Ja, det var allt. Låter det som en lite väl enkel beskrivning? Det kan bero på att denna hundraminutersfilm innehåller ungefär nio minuter handling. Det är ändå generöst räknat.

Bedrövliga skådespelarinsatser i scener som omöjligt kan ha tagits mer än en gång (alternativ förklaring: regissören Steve Binders namn är egentligen pseudonym för Stevie Wonder), farsartade sammanstötningar mellan Åsa-Nisse Solo och Länsman Imperiet samt obetalbart bisarra och hårresande daterade musikscener är det bästa med TSWHS(WTF). Det ger viss camp-känsla. Hade filmen faktiskt varit nio minuter lång hade det kanske varit förlåtligt. Men allt, precis allt, dras ut i det oändliga; en scen mellan tre wookies pågår i just -- nio minuter. Sug på den. Nio minuters omväxlande \"RÅÅAUUIOOORRAAAAAH\", tystnad, samt en wookie-tittar-på-hologramcirkus-passage, kombinerat med övertydliga förklarande gester. På slutet sjunger Carrie Fisher en sång, som ett slags WTF i kubik.

Vissa filmer är så dåliga att de är bra. TSWHS(WTF) är bara... ja. Låt mig förtydliga. Den är så dålig att kattungar som sovit på en bootleg-VHS dött av inre blödningar. Samma år som den kom ut dog även Ed Wood, antagligen av skam över att inte kunna göra en sämre film. Den tar nästan två timmar att ta sig igenom; tid som du kan spendera på ett mindre plågsamt sätt, till exempel genom att klä ut dig till gnu, rulla dig i kattmynta och lägga dig i lejonburen.

TSWHS(WTF) finns, i sin helhet, inklusive amerikansk reklam, att se på Google Videos. Varför det?