RecensionThe Wolfman

En klassisk film i moderna kläder kanske bäst beskriver denna filmen. En nyinspelning av Varulven som hanterar originalet med respekt.

Handlingen finns det egentligen inte så mycket att orda om, Lawrence spelad av Benicio Del Toro, återvänder till sin hemstad efter att hans bror försvunnit. Det visar sig att en varulv hemsöker byn. Lawrence blir biten och en ond cirkel tar sin början. Inte särskilt originellt kan man tycka men det blir faktiskt en frisk fläkt i skräckgenren, min åsikt är att det har varit en alltmer döende genre i flera år och lite tillbakagång till rötterna skadar inte.

[-]En av filmens största styrkor ligger i atmosfären. Det är en extremt snygg film med fina vyer och scenografi, superb ljussättning och kuslig stämning. Det är en väldigt mörk, gotisk stämning som man inte kan annat än älska. Några hoppa-till skrämseltaktiker används men det går att förlåta.[*]

Effekterna är också av högsta kvalitet och det är roligt att se att man sparat så mycket som möjligt på cgi:n. Det är också kul att utseendet på själva varulven bevarats från originalet.

Alla skådespelare presterar väl och Benicio Del Toros plågade blick kompletteras av Anthony Hopkins patenterade iskalla. Han spelar fadern och även om man kan dra paralleller till andra roller han gjort så är han en av de stora behållningarna i filmen. Hugo Weaving gör också en bra roll som Inspector Frederick Abberline som till varje pris vill fånga monstret. Inte en av hans bästa men det fungerar.

Till sist kan jag inte annat än att rekommendera denna filmen. På sista tiden har skräckfilmer gått mer och mer från att bygga upp stämning och faktiskt skrämma till att visa så groteska scener som möjligt, och det är paradoxalt nog en nostalgisk frisk fläkt som tar tillvara på många element som gjorde skräckfilmer bra förr, och kryddar med lite moderna filmknep.