RecensionUbåten

Wolfgang Petersens mästerverk från 1981 om livet på en tysk ubåt under Andra världskriget, vilken blev nominerad till 6 Oscar.

Hösten 1941. 43 unga tyska sjömän går ombord på ubåten U-96. De leds av en 30 årig kapten som är stridlysten och stolt över att få sloss för sitt land. Med på båten är även en journalist. Han ska skriva en artikel om livet ombord på en av de tyska ubåtarna som hade stora framgångar under första halvan av kriget. Han upptäcker att livet för sjömännen inte är så fantastiskt som andra medier målat upp för att få fler att ta värvning i den enorma armén. Han längtar hem till Tyskland.

Wolfgang Petersen har lyckats mycket bra med att skildra livet i en ubåt. Det som han verkligen gjort bra är tempoväxlingarna I ena stunden är det full aktivitet med mycket glädje och i den andra är det lugn och en ytterst dämpad stämmning. Musiken är även den fantastisk och den passar perfekt till filmen. Ett litet minus för filmens längd som kan få en att i vissa stunder titta på klockan. I övrigt är den helt mästerlig och i slutet får vi en stor överaskning.