RecensionMission to Mars

Någonting håller på att ske med det berömda \"ansiktet\" på Mars yta. Samtidigt förlorar man kontakten med en grupp om fyra astronauter som bedriver forskning på planeten, och en ny expedition skickas dit för att ta reda på vad som hänt.

Det positiva med filmen är jämställdheten i rymden, som de Palma verkar ha koll på. Man skickar faktiskt upp både män och kvinnor, och allra helst gifta par. I början får vi också se ett virvlande dammoln som är rätt snyggt. Mer snälla saker har jag inte att säga.

Brian de Palma har i sina marknadsförande intervjuer om filmen sagt att han ville skapa en film som inte innehöll de vanliga rymdfilmsklyschorna. Spännande då, att han har lyckats täcka in precis varenda en, och dessutom skapat några helt nya.

Brian de Palma hör till den typen av intressanta regissörer som håller en mycket ojämn kvalitetsnivå. Med filmer som \"De omutbara\" och \"Scarface\" på meritlistan är det förvånande att ett hastverk av det här slaget dyker upp. Ett hastverk måste det nämligen vara; man undrar om regissören ens har varit på plats för att tala sina skådespelare till rätta, eller om manuset någonsin blivit korrekturläst.

Sist men inte minst avslutas filmen med en lång datoranimation som skänker tittaren svaret på gåtan. Dessutom presenterar den en teori om hur livet på jorden uppstod. Denna animation är bland det sorgligaste jag sett på film, och för att vara en film från 2000 är det helt enkelt ofattbart.

Jag kommer inte att sluta hoppas på de Palma i framtiden. Men den här filmen bör förpassas till filmhistoriens stora komposthög.