RecensionAmerican Beauty

Här har vi återigen den amerikanska småstadsidyllen med \"white picket fence\" och kärnfamiljer till höger och vänster. \"American Beauty\" gör med viss framgång anspråk på att vara en satir och visar oss, som brukligt är, vad som egentligen pågår bakom den vackra fasaden med de röda rosorna.

Nu ska man inte låta sig luras. Inte mycket har pågått bakom fasaden under oräkneliga år. Men vi får träffa familjen precis när allting börjar rämna, vilket är ett klassiskt upplägg.

Kevin Spacey är utmärkt i rollen som den mesige familjefadern som aldrig vågat ta för sig, och som innerst inne fortfarande är en vilsen liten pojke. Övriga karaktärer fungerar också, liksom foto, ljus, klippning och musik. Men ingenting briljerar, och det bjuds inte på någonting överraskande eller nytt. Därför känns \"American Beauty\" som en gedigen och välgjord amerikansk dussinproduktion.

Filmen kretsar kring ett antal karaktärer, men drivs framför allt av situationskomik. De flesta rollfigurerna är stereotyper, såsom grannbögarna, den homofobe marinkårsofficeren, den tysta hemmafrun (som bara fungerar som utfyllnad!) och den billiga high school-blondinen. Tafatta försök görs förvisso att bryta mönstret, men det görs uppenbart och moraliserande.

\"American Beauty\" gör inga försök att diskutera könsroller. När pappan bestämt kastar sparrisen i väggen och förkunnar att det minsann ska bli ändring på skitmusiken som det alltid ska lyssnas på till maten, är det ingen diskussion om att det är mamman som ska fortsätta att laga den. Och blondinen som bara bryr sig om sitt utseende och att ligga med killar är innerst inne späd och osäker - några mellanlägen finns som bekant inte.

Sammanfattningsvis är \"American Beauty\" en välgjord och bitvis mycket underhållande film, som tyvärr inte har så mycket att säga.