RecensionUnstoppable

Den 15:e Maj 2001 körde ett obemannat tåg på 47 vagnar under 2 timmar med farlig last 10 mil genom Ohio tills det blev stoppat. Det tåget hade en maxhastighet av 60 km/h. Genom att koppla ett lok till den bakre vagnen som sedan bromsade hela tåget kunde en man hoppa ombord i en fart på 15 km/h och bromsa tåget helt.

Denna händelse bygger Tony Scotts nya dussinaction med Denzel Washington och Chris Pine på. Här går tåget dock fortare, i över 100 km/h men tillvägagångssättet de försöker stoppa tåget på är förvånansvärt likt den verkliga händelsen utan att spoila för mycket. Det är förstås kryddat med extra spänning i filmen där tåget MÅSTE stoppas i tid eftersom den är på väg mot en alltför snäv kurva där den kommer spåra ur och orsaka en fruktansvärd olycka.

Den onde mannen med pengar vill spåra ur tåget i förtid och orsaka en mindre olycka medan det till en början omaka tågmästarparet, veteranen Frank och nykomlingen Will (som måste bevisa att han är något), vill spela hjältar och få stopp på tåget utan att ta död på någon alls. Och båda har de små familjeproblem som måste tas om hand mellan varven. Visst låter det fint? Jodå, det är lite puttenuttigt samspel mellan de båda.

[-]Efter en okej start blir det här är faktiskt riktigt dåligt men ganska actionfyllt rakt igenom vilket ju räddar den från totalt fiasko. En sådan där film som funkar perfekt att se på söndagen, lite bakfull med lite plats på hårddisken. Är det inte lustigt hur man ofta kan se på DVD-omslaget att det är en b-film? Jag tycker att det ofta funkar. Titta själva så får ni se.[*]

En tågfilm med mer tyngd är ”Runaway train” från 1985, en personlig favorit.