RecensionThe A-Team

De senaste åren har vi sett en tydlig trend bland nya filmer; man använder redan välkända titlar för att locka till sig tittare. Terminator, Batman, Star Trek, Miami Vice, Robin Hood med flera har återvänt till filmduken med mycket blandade resultat. Och nu har alltså A-team, den gamla kultserien från 80-talet, fått sin reinkarnation.

Smith, Face, B.A. och Murdock tar med oss genom ett 100 minuters actionfyverkeri från den gamla skolan; nymodigheter som bullet-time har man hoppat över till fördel för explosioner, automatvapen och helikoptrar. Kanske har man också sparat på specialeffekterna för att inte stjäla fokus från filmens främsta behållning: vänskapen och tjafset mellan de fyra välkända huvudpersonerna.

A-team är regisserad av Joe Carnahan, en oberoende filmskapare utan riktigt kända filmer under bältet (han var dock tilltänkt som regissör för Mission Impossible III enligt Wikipedia). Bland skådespelarna är Liam Neeson (som Hannibal Smith) och Jessica Biel (som den snygga tjejen) de enda riktigt kända. Resten av teamet (Bradley Cooper som Face och Sharlto Copley som Murdock) passar utmärkt i sina roller med undantag för Quinton Jackson som aldrig ser tillräckligt farlig ut för att bli en trovärdig B.A. Baracus.

När filmen börjar blir A-teamet Army Rangers anklagade för ett brott de inte begått. Det faller på deras egen lott att rentvå sina namn, och så är färden igång. A-team hoppar lätt från en explosiv scen till en annan där vi sällan behöver tänka på vad som har hänt eller kommer hända.

Trots att filmen har fyra protagonister, flera antagonister och en snygg tjej hinner alla fylla ut sina roller helt tillräckligt. Vi behöver aldrig lära känna varje medlem i A-teamet individuellt, eftersom de bara är delar av samma glada gäng. Antagonisterna är alla elaka på sitt eget sätt, och den snygga tjejen är Jessica Biel.

Men trots att filmen gör allt rätt, blir resultatet mindre än summan av sina delar. För att en film skall bli mer än underhållning måste vi bry oss om det som står på spel. En silverfärgad väska räcker inte, vad den än innehåller. [-]A-team kommer att göra dig glad och underhållen så länge den varar och sedan kommer du att sova gott. [*]

Det blir en stark tvåa för A-team.