RecensionPiranha 3D

Richard Dreyfuss (Jaws) korta gästspel symboliserar på många sätt och vis exakt vad \"Piranha 3D\" handlar om när han inom loppet av sekunder hinner bli filmens första offer för de hungriga pirayorna. För utsprungna ur en spricka i havsbottnen som öppnat upp en passage till en uråldrig grotta som under tidernas lopp förblivit avstängd ifrån det övriga havet fram tills nu så är pirayorna givetvis monstruöst hungriga efter människokött.

Men samtidigt så är detta inte ett försök till att göra en ny version av \"Jaws\", utan mer utav en bitvis underhållande om än totalt substanslös och splatterliknande orgie och uppvisning av flygande kroppsdelar av såväl ädla som icke ädla slag. Samt naturligtvis ett ypperligt tillfälle upptäckt av regissör Alexandre Aja till att få lägga miljoner på att filma nakna kvinnor på \"springbreak\" slitas i stycken på högst smakligt osmakliga vis.

Trots att underhållningsvärdet definitivt finns uti denna groteska yta så skulle jag ändå önska att filmen faktiskt hade försökt med att inte bara slita livet ur karaktärerna på bild utan även med att skrämma livet ur biopubliken i sina säten. Och spår av denna potential finns faktiskt när vi i långgrunda vatten får bekanta oss med Jake (Steve R. McQueen) och hans familj som strax hamnar i en rävsax mellan säkerheten och pirayornas hungriga käftar.

[-]Men relationerna eller karaktärsdragen utvecklas aldrig vilket gör att \"Piranha 3D\" i slutändan endast blir en osmakligt läcker film om just ingenting alls. Att den sedan går till sjöss under 3D-flagg är härtill ett skämt som åberopar mig en uppmaning till samtliga inblandade på specialeffekternas sida till att snabbt leta reda på en skämsstrut. [*]