RecensionDeep Red

En pianist, Marcus Daly (David Hemmings) bevittnar ett mord och dras in i en otäck mordhärva där allt inte är vad det verkar vara. David hemmings karraktär beslutar sig för att göra egna efterforskningar och får snart hjälp av Gianni Brezzi (Daria Nicolodi).

Dario Argento har här tagit Giallon till sin absoluta höjdpunkt, med effektivt soundtrack av Goblin och med spektakulära specialeffekter för tidpunkten så levererar han en av världens bästa filmer. Filmens storhet i mitt tycke ligger i stämningen som skapas av samspelet mellan musik och bild.

Det finns en mängd utgåvor av filmen och den som gör filmen störst rättvisa är nog Anchor Bays dvd release, den engelska utgåvan från Platinum Media är klippt några sekunder och den bör man således undvika. I japan är filmen utgiven under namnet Suspiria 2, Man kan verkligen fråga sig varför! Eftersom den inte har någonting med suspiria att göra och är gjord ett par år innan.

Som dom flesta Italienska mordgåtor så innehåller Deep Red en hel del blod, utan att vara direkt stötande. Dessutom innehåller den en sedvanlig twist på slutet.
Så köp hem en påse chips eller ostbågar och avnjut en av dom bästa filmerna någonsin.