RecensionIn the Mood for Love

In The Mood For Love är en kinesisk romantisk film och är skriven av Wong Kar Wai som anses av många vara världens mest romantiska regissör.

Filmen utspelar sig i 60-talets Hong Kong där Chow Mo-wan (Tony Leung Chiu Wai) blir granne med Li-zhen (Maggie Cheung), både boende med sin respektive make och maka som ofta jobbar sent och även reser till utlandet med jobbet. Chow och Li-zhen blir bekanta och inser efter ett tag att deras fru och man har ett hemligt förhållande med varandra. De försöker komma fram till hur de träffades och hur gick det gick till när förhållandet startades. Detta leder till att de själva börjar hamna i en egen slags relation.

Som sagt så har Wong Kar Wai blivit kallad för den mest romantiska regissören, och detta är något jag är beredd på att hålla med om. Han skapar en fantastisk romantisk stämning som inte är ”in your face”-kärlek. Med andra ord så behövs inte alltid några kärleksfulla ord eller handlingar för att visa den kärlek som uppstår. Allt är så visuellt och kroppsspråket och mimiken talar för sig själv flera gånger om.

In The Mood For Love är måttlöst stämningsfull och stämningen blir bara starkare för varje scen. Vissa scener är utan något tal alls eller bakgrundsljud och med enbart musik. Dessa scener är fängslande från start till slut och bidrar till den atmosfär filmen ständigt bygger upp på ett helt mästerfullt sätt.

[-]In The Mood For Love är inte Wong Kar Wais bästa film, men är en av de bästa kärleksfilmer någonsin som är helt annorlunda från de romantiska filmerna och rom-coms som USA ständigt pumpar ut. Detta tack vare en viktig faktor; kärleken känns äkta.[*]

Läs även recensionen på http://cinemera.blogg.se