RecensionDeath Sentence

När Brian Garfields roman Death Wish blev film, blev Brian Garfield förbannad. I romanen tar Garfield ställning mot vigilantism. Filmens budskap är det rakt motsatta. Irriterad över tilltaget skrev så Garfield 1975 romanen Death Sentence. En uppföljare till Death Wish och ännu ett angrepp på vigilantism. Återigen ger sej Paul Benjamin ut på ett korståg mot brottslingar. Men denna gång i Chicago. Vad Benjamin inte inser är att hans aktiviteter triggar andra att följa hans exempel. Nu tvingas han också ta itu med den som kopierat honom innan han själv komprometteras.

Brian Garfield ville inte att denna roman skulle filmas. Efter vad som hänt med Death Wish var han rädd för att även denna roman skulle vinklas på ett för Garfield oacceptabelt sätt. Men tydligen ändrade han sej och detta blev resultatet.

[-]Man kan denna gång knappast anklaga filmskaparna för att vinkla Garfields roman. För det enda som återstår av den är vigilanttemat. Och titeln. Allt annat har ändrats. Till och med huvudpersonens namn. Varför man alls refererar till Garfields roman är ett fullständigt mysterium. ”Fritt efter Taxi Driver” hade varit en mer passande beskrivning. Nog för att litteratur och film är två olika konstarter, vilket innebär förändringar vid överföringen till film. Men detta är direkt löjligt.

Här får vi i stället följa Nick Hume när han ger sej ut för att hämnas på sin sons mördare. Men hans agerande får konsekvenser han inte räknat med. I stället för en lösning har han satt igång en händelsekedja som blir alltmer våldsam.

Kevin Bacon kan verkligen konsten att spela splittrade individer. Han sköter sej även denna gång. Även om de övriga skådespelarna gör godkända insatser är deras karaktärer på tok för vaga. Den enda som känns utvecklad är just Bacons karaktär. Han måste bära upp hela filmen. Det klarar inte ens han.

Att man sneglat på Taxi Driver är verkligen uppenbart. Så en jämförelse är oundviklig. Lika oundvikligt är att Death Sentence in ens kommer i närheten av Taxi Driver när det kommer till intensitet, djup eller konstnärligt värde. Trots mängden våld är den på tok för blodfattig. Och James Wan är ingen Scorsese.