RecensionInglourious Basterds

Mästerregissören Quentin Tarantino är tillbaka med detta mycket humoristiska och otäcka krigsepos, Inglourious Basterds!!

Vi får följa tre huvudkaraktärer.

1. Aldo Raine (Brad Pitt)

2. Hans Landa (Christoph Waltz)

3. Shoshanna Dreyfuss (Melánie Laurrent)

Det börjar i ett nazist-ockuperat Frankrike. hos mjölkbonden Perrier LaPadite. Han får besök av en mycket välartad men obehaglig SS-överste som heter Hans Landa. LaPadite bjuder in honom i hans hem. Där sitter de och har en ganska så speciell konversation. Mr. La Padite har gömt en hel judefamilj under ett ganska bra tag. Spänningen byggs upp successivt och mystiken tätnar med hjälp av en dialog som man inte kommer att glömma i första taget.

Tarantino hade nog lyckats fantastiskt som en skräckfilmsregissör. Hans sätt att bygga upp stämning med en dialog är lysande.

Sedan blir vi introducerade till Löjtnant Aldo Raine. Han har samlat ihop åtta judiska amerikanska soldater. De ska, utklädda som civila människor, döda nazister i Frankrike. Denna guerillaarmén som han leder kallas för 'The Basterds'. De sätter skräck i den tyska armén, och för att nämna några minnesvärda; Donny \"The Bear Jew\" Donowitz (Eli Roth) och Sgt. Hugo Stiglitz (Til Schweiger).

Det är här som filmen blir riktigt våldsam. Visst Tarantino har skildrat våld förut, men inte på det viset som han gör i \"Inglourious Basterds.\" Våldet i filmen är kallt, grafiskt, närgånget, brutalt och väldigt omtumlande!

Vi blir senare introducerade till en 3 år äldre och mycket snygg Shoshanna Dreyfuss. Hon går under en helt annan identitet, Emanuelle Mimieux. Hon äger en egen biograf som hon har fått ärva. Helt plötsligt blir hon uppvaktad av en soldat, Fredrick Zoller (Daníel Bruhl). Zollers chef, propagandaministern Joseph Goebbels, träffar Shoshanna och vill använda hennes biograf på premiären av en ny propaganda-film \"Nationens Stolthet.\" Adolf Hitler kommer att närvara på premiären. Shoshanna ser det här som en fantastisk chans att hämnas för vad tyskarna gjorde mot henne och hennes familj. För 'The Basterds' blir det en unik chans att kanske stoppa kriget...

[-]Det här är Tarantinos bästa film sedan \"Pulp Fiction.\" Filmerna som han gjorde under 2000-talet var väldigt bra med vissa undantag. Den här filmen har allting som kännetecknar Tarantino; Makalös dialog, starka personporträtt, svart humor och väldigt brutalt våld. Fast i den här filmen visar han att han är briljant på att bygga upp stämning med väldigt enkla medel. Sen att han kan regissera sina skådespelare med bravur är ju ingen hemlighet.

Skådespelarna presterar på topp. Den jag tänker på mest är ju naturligtvis Christoph Waltz! Hans Landa kan mycket väl vara den mest avskyvärde men också den mest älskvärda (tolka inte detta som att jag beundrar nazister) nazisten som vi någonsin har skådat. Waltz porträtterar Landa med väldigt barnsliga manéer och en djup intensitet. Han är så bra Waltz, att han borde ha fått två Oscars istället för en. För Landa är lika mycket filmens huvudroll som Aldo Raine! Jag ser väldigt mycket framemot Waltz nästa film!

Miljöerna i filmen är väldigt bra skildrade. Tidsepoken är väldigt autentiskt skildrad! Det hela ser trovärdigt ut! Allt från miljöer till vapen. Fotot är av allra högsta klass. Väldigt maffiga och svepande tagningar. Fotot ökar klaustrofobin i vissa scener.

Jag hade kunnat fortsätta att skriva om den här filmen i evigheter. För min beundran för den här filmen är ändlös! Den tillhör bland det bästa som jag någonsin har sett!!

Solklar 5 av 5