RecensionTransformers 3

En farkost som tillhörde autoboterna hittades vid den första månlandningen men mörkades. Optimus Prime reser då till månen för att titta till ett valv som de aldrig öppnade och finner sin gamle mentor Sentinel Prime. Det visar sig dock vara ett misstag då Sentinel Prime ingått ett avtal med Decepticons och tänker förinta jorden för att kunna transportera autoboternas planet Cybertron till vintergatan. Den slutgiltiga striden om jorden tar sin början.

Tredje och (förhoppningsvis) sista gången gillt för Michael Bays robotorgie. Jag kan avslöja att jag aldrig riktigt gillat filmatiseringarna av den barndomsserie jag gillade så. Ettan fann jag ha för mycket snack och för lite action. Tvåan var det ännu mer snack och liten verkstad, hade rasistiska inslag filmen igenom, var åt skogen för lång och dessutom så hatade man 90% av alla birollsinnehavare.

Vad förväntar man sig av en film som transformers? För egen del så är förväntningarna minimalt med handling och en jäkla massa action med feta robotar som spöar på varandra. Hur bra lyckas tredje filmen med detta? Relativt okay är svaret.

För att återkoppla till mina uppfattningar om de tidigare filmerna så är denna klart bättre än dess föregångare, transformers 2, i många anseenden. Irriterande birollsfigurer får minimalt med tid(syftar speciellt på Sams påfrestande föräldrar) eller så dödas de av inom några minuter. De rasistiska inslagen med stereotypiska personer med icke-amerikansk etnisk bakgrund har sjunkit markant. Det som är kvar är dock den kännbara längden på filmen men det känns lite mer överkomligt då det fokuseras på handlingen rörande autoboterna främst och inte fåniga intriger för människorna vilket alltid känts som utfyllnad i de tidigare filmerna.

Vad är det negativa i filmen? En sak som jag reagerade som mest på var att musiken blivit mycket mer monoton och ibland saknades helt. Säga vad man vill om föregående filmer men musiken gjorde alltid sitt. Shia LaBeouf är fortfarande extremt enerverande då han både saknar karisma, talang och inte kan leverera en trovärdig replik filmen igenom. Sams flickvän Carly, spelad av modellen Rosie Huntington-Whiteley , bevisar att hon är just en modell och ingen skådis(och att silikon i läpparna är en genomdum idé). Att Sam dessutom tycks vara gjord av gummi vilket gör att han kan flängas omkring som en vante utan att en endaste kroppsdel flyger ur led gör att filmen känns mer orealistisk än vad den redan är.

Trots det negativa är den avslutande delen i Michael Bays Tranformers-saga antagligen en av de bättre i trilogin. Den är dessutom mycket mörkare då folk blir pulvriserade av decepticons lasrar och det daltas inte runt med karaktärerna längre. Gillade man ettan gillar man nog denna och ogillade men tvåan så kommer man nog tycka denna är bättre. Jag står dock fast vid att robotarna är alldeles för olika originalseriens och att det är skitsvårt att skilja på goda och onda robotar ibland vilket påverkar helheten. En star tvåa förtjänar den dock då den faktiskt är strået vassare än första filmen.