RecensionHitta Nemo

Animerad film är oerhört populärt efter succér som ”Toy Story”, ”Monster´s Inc” och ”Ett Småkryps Liv”. Nu är gänget från Pixar tillbaka, och tillsammans med Disney har de skapat detta mycket efterlängtade äventyr ”Hitta Nemo”.

Marlin är en clownfisk. Clownfiskar är pyttesmå och Marlin är inget undantag. Tillsammans med frugan har han slagit sej till ro i väntan på kläckningen av deras många yngel. Livet är underbart, men som så ofta i livet håller sej inte lyckan långvarig. En ovänlig barracuda kommer på besök och Marlin förlorar allt. Allt utom lilla Nemo. Ingenting ska få hända lilla Nemo lovar pappsen efter den tragiska förlusten. Ingenting.

Så efter en uppväxt under ständig bevakning, och begränsning, av sin far är Nemo omåttligt nyfiken på allt som måste finnas ute i stora havet. I en akt av trotsighet fångas Nemo och förs till ett akvarium i Australien. Marlin som inte har några planer på att ännu en gång förlora allt han äger, begär sej iväg för att hitta sin son. En resa tar sin början. Och vilken resa sedan. Vi får stifta bekantskap med det mesta havet har att erbjuda. Valar, hajar, havsköldpaddor, maneter och Doris. Doris blir Marlins vän och följeslagare under den långa resan. Ofta till mer besvär än hjälp då hon lider av kortminnesförlust. En karaktär som bäddar för många skratt och ett prov på skicklig balansgång mellan för mycket och precis lagom.

Animerad film är otroligt snyggt att titta på, detta står sedan länge klart efter ovan nämnda ”Toy Story 1-2”m m. Men aldrig har väl havet varit så vackert att beskåda som i dessa bilder skapade från, i grund och botten, ingenting.
Med datorns hjälp har dessa skickliga hantverkare skapat en fantastisk värld som jag garanterar att ni inte visste fanns. Men de visar också sin skicklighet på berättarplanet. En otrolig tajming och precision i humor, karaktärer och berättande.

Om film handlar om ren underhållning så blir man sällan mer underhållen än under dessa nästan två timmar.
Om film handlar om verklighetsflykt, att förföras och tvingas med på en resa till en verklighet bortom våran egen fylld av kärlek, humor, rädsla, ensamhet, hopplöshet, vänskap, och simpla men ack så viktiga budskap. Då är ”Hitta Nemo” en av årets absoluta toppar.

Naturligtvis visas filmen i två versioner. Svenskt och engelskt tal.

Man skrattar, man funderar och man mår bra.