RecensionCatfish

”Catfish” är en väldigt intressant dokumentär som följer en manlig fotograf i New York, som kommer i kontakt med en 8-årig flicka som vill måla av hans bilder. [-]Den manliga fotografens två vänner bestämmer sig, redan i ett tidigt stadium, att filma hur relationen utvecklas. På så sätt var det tur, eller rentav ödet, blandat med erfarenhet som gjorde att vännerna började filma starten på resan. Före de visste hur relationen skulle utvecklas. Före de visste att de skulle få till den viktigaste dokumentären i modern tid.[*]

Det är lätt att bli avundsjuk på de tre männens livssituation, och samtidigt glädjas med dem. Det är ett fantastiskt liv de lever. Och det är ju inte så svårt egentligen; några hyfsade filmkameror, någon att samarbeta och bolla idéer med, genuin kreativitet samt modet att satsa. Vilja och mod. Från det perspektivet är Catfish en mycket inspirerande upplevelse.

Huvudpersonen och den 8-åriga flickans familj vandrade djupare och djupare in i själen min, desto längre in i historien vi kom – tillsammans. De tre männen och tittaren följs åt genom filmen, vilket är en annan stor tjusning med Catfish. Dialoger, händelser, reflektioner, tankar kommer från hjärtan - istället från manus. Och vi får uppleva och känna händelseutvecklingen samtidigt. Tillsammans.

Filmen innehåller och förmedlar ett brett spektrum av de mest nödvändiga känslorna; såsom glädje, hopp, förväntan, spänning, oro, misär och sorg. Det existerar även en extremt skön kurva genom filmen, som gör att upplevelsen blir bättre för varje minut som går. Utan undantag.

Dokumentären fångar ett problem som uppfunnits av internet, som är väldigt intressant. Möjligheten att få vara anonym är nödvändig, men kan alldeles för lätt missbrukas. Den svarta baksidan av fenomenet som blivit hela världens gemensamma leksak de senaste 20 åren – får inte förbises.

Jag kommer aldrig att klaga på internet, men håll med om att det är galet. Jävligt galet att det ens existerar. Men jag sitter hellre här och skriver om en dokumentär på Filmtipset, än att jag skulle sitta och skriva en dagbok i soffan – utan någon som helst möjlighet till reflektion eller kontakt med Er.

Bara denna utspårade recension beskriver hur bra ”Catfish\" verkligen är. Den ger eftertanke åt vår tids mest vardagliga, naturliga och viktigaste redskap.

Internet.