RecensionSherlock Holmes: A Game of Shadows

Det sägs att i bistra ekonomiska tider satsar filmmakarna på säkra kort som uppföljare, nyinspelningar och nytolkningar. Men jag tror inte bara att det handlar om vinst; att basera nya filmer på välkända verk gör det också enklare att komma in i dem. Och det kan inte finnas många karaktärer i litteraturens historia som alla känner så väl som Sherlock Holmes.

År 2009 fick vi se Guy Ritchies första film om Arthur Conan Doyles mästerdetektiv. Det var sannerligen en Hollywood-version som handlade mindre om ”vem hade reservnyckeln till rummet brevid?” och mer om ”vi måste stoppa honom innan det är för sent”. Men den var underhållande (jag gav den en stark trea) och den var kanske mer trogen Doyles egen Holmes än man kan tro; Holmes kung fu-kunskaper kan verka som ett rent Hollywood-påhitt men Doyles egen Holmes är faktiskt en duktig boxare.

Nu är det dags för uppföljaren, A Game of Shadows, där Holmes ställs mot sin ärkenemesis Moriarty. Ritchie är fortfarande regissör, Robert Downey Jr spelar fortfarande Holmes och Jude Law spelar fortfarande Watson. Men filmen känns inte riktigt som den förra - mycket av övriga teamet, däribland manusförfattarna - verkar vara utbytt. Svenska Lisbeth Salander… oj, jag menar Noomi Rapace gör en biroll och den alltid älskvärde Stephen Fry gör en annan.

Jag kan bara säga att detta var en besvikelse. Även om filmen bjuder på några goa skratt slarvar den bort allt som gjorde föregångaren till en kul film.

Handlingen innehåller verkligen inget nytt, och passar varken tidsepoken eller som Holmes-mysterium. Egentligen verkar manuset vara skrivet för en modern amerikansk actionthriller om terrorbomber, vapenteknologi och politiker.

Actionscenerna är fler, längre och våldsammare, med mer slow motion och snabba zoomningar. Den skarpa kontrasten mellan Holmes och Watson har glömts bort; den mer disciplinerade Watson super ner sig, och halvgalningen Holmes är bror duktig. Inte ens föregångarens ruggiga visuella stil, som skildrade Londons myller i en blek, brungrå färgskala finns kvar.

Men det värsta är att det egentligen inte finns något mysterium; Moriarty introduceras i filmens början och kort därefter avslöjas hans planer också. Det finns alltså inget att utreda, bara en ond plan att stoppa.

[-]Efter ett tag inser man att A Game of Shadows är ett helt vanligt, rörigt actionäventyr som är skrivet av alltför många olika manusförfattare. För många saker händer för fort på för kort tid för att man ska orka engagera sig.[*] Holmes och Watson reser från London till Paris, sedan till Tyskland och vidare på några minuter. Då och då kändes det som att jag tittade på A League of Extraordinary Gentlemen. Det är inte är bra.

Allmänt duktiga skådespelare räddar filmen från fullkomligt magplask. Det blir en tvåa.