RecensionIn Time

[-]”In Time” är från början en fascinerande och intressant idé, från de flesta perspektiv. Tid är lika fånigt som pengar. Och pengar är lika fånigt som tid, ju. Regissören Andrew Niccol kritiserar det monetära systemet, där allt kretsar om pengar. Samhället vi lever i.[*]

Filmen speglar en vision av framtidens samhälle, där forskningen gått så långt att generna inte föråldras längre. Valutan i samhället är således tid - och tiden visar ens kvarvarande längd på sin odödlighet.

Det är lätt att fastna i In Times fiktiva värld, där allt verkligen kretsar king tid. När jag kom ut från biosalongen var min första tanke att springa fram till ett gäng fulla individer över gatan för att kolla deras tid, och om möjligt utmana dem för att spela om den. Jag ville också ha tid. Ett liv utan pengar, är för oss reflekterande själar blott ett liv vi kan drömma om.

För pengar är ju tid, och vice versa. Det bästa hade varit ett samhälle utan någotdera, vilket hade resulterat i ett överflöd av exempelvis både frihet och tid. \"In Time\" tar även upp och speglar det verkliga klassamhället som präglar varje familj och individ. Låter man sig hänföras och fångas av berättelsen, genom att tänka tid istället för pengar under filmen, tror jag att resultatet lätt blir magstarkt. Samtidigt som upplevelsen blir njutbar.

Men det blir även löjligt, förstås, när sångaren Justin Timberlake drar förgångna repliker som Sylvester Stallone myntade nere i Vietnam. Å andra sidan; skratt förlänger livet. Jag tycker definitivt att ni borde skratta vidare genom att se \"In Time\".

Är Du däremot intresserad av att sätta dig in i problematiken kring vårt monetära system, som kulturmässigt påverkat oss sedan barnsben - som ”In Time” kritiserar?

Då rekommenderar jag Dig Zeitgeist-serien.