RecensionLa strada

La Strada är en underbar film av Fellini som utspelar sig utmed den italienska landsvägen. De två centrala huvudpersonerna är Gelsomina (Giulietta Masina) och Zampanò (Anthony Quinn) och det är deras resa tillsammans som utgör filmens handling. Man skulle kunna se de två karaktärerna som varandras motpoler. Gelsomina är den snälla och känslosamma, medan Zampanò är elak och kall. Zampanò är en atlet och Gelsomina fick bli hans assistent efter att hon hade blivit såld till honom i början av filmen.

Jag anser att filmen är klart sevärd. Det som enligt mig är det bästa med filmen är musiken av Nino Rota och Giulietta Masinas skådespelarinsats. Hon passade perfekt för rollen som Gelsomina. Även Anthony Quinn porträtterade sin rollfigur väl, men han nådde inte upp till samma nivå som Masina. Jag tyckte att det var själva rollfigurerna mer än själva handlingen som gjorde att det blev en stark film. Handlingen var i och för sig ett fint porträtt av livet utmed den italienska landsvägen, men den berörde mig inte speciellt mycket, utan det var karaktärerna som gjorde filmen sevärd.

Filmen är stundtals glad, men den har alltid en allvarlig underton. Det var detta som gjorde att den blev så pass bra. Det var en bra balans mellan allvar och lättsamhet men jag anser att det var Masina som lyckades bäst med att balansera mellan det allvarliga och det mera lättsamma. Quinn stod alltid för det allvarliga och mörka. I filmen stod han aldrig för någon mera lättsam scen.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det var en sevärd film, men man skall vara beredd på att den innehåller ett stort antal sorgsna scener och den är kanske inte lämpad att se om man bara vill slappna av med någonting lättsamt en fredagskväll. Man lämnas full med tankar om gott och ont när man har sett den här filmen och man kan tänkas ha mera tankar efter att man har sett filmen än innan.