RecensionFyra fula fiskar

Bröderna Marx anfaller! Så... antingen så springer ni och gömmer er eller låter er anfallas! För det finns nästan inget roligare än att bli anfallen av bröderna Marx. Vad skulle jag inte ge för att ständigt bli muckad med av tre galna karlar som springer omkring och fjantar sig, brister ut i sång när som helst och bränner av huggormssnabba repliker som skulle kunna fälla en oxe!

Duck Soup (eller Fyra farliga fiskar i Sverige) är brödernas femte film och av många ansedd som den bästa.
Det hela handlar om landet Freedonia där Groucho just blivit utnämnd till premiärminister och ger sig fan på att starta krig med grannlandet över Margaret Dumonds skull. Harpo och Chico är utsända spioner från grannlandet som ska lirka ur Groucho statshemligheter.
Men handling... vad är det för något trams när det gäller en bröderna Marx-film?
Här är det tokigheterna som gäller. Groucho är i fin form och avlossar de saltaste replikerna sedan Hedenhös som till exempel: \"You're a brave man. Go and break through the lines. And remember, while you're out there risking you're life and limb through shot and shell, we'll be in here thinking what a sucker you are.\" Mannen pratar till och med omkull sig själv när han först föreslår fred med grannlandet i en konversation med Margaret Dumond för att sedan prata in sig själv i ett hetsigt temperament! Mästerligt!
Chico och Harpo driver gäck med en (popcorn?)försäljare, klär ut sig till Groucho (spegelsekvensen... Amore, amore) och gör en rättegångsscen som man aldrig glömmer.
Hm, vad mer begär ni egentligen? Ett slut som är så galet och uppskruvat att man inte hinner med att observera alla skämt för allt skratt kanske?
Deras mest kompletta film, helt klart!