RecensionMargin Call

Margin Call är ett drama som utspelar sig under ett av de mest omskakande dygnen till finanskrisen i USA år 2008. När finansanalytikern Peter Sullivan kommer över siffror som visar att företaget är på väg mot ett djupdyk börjar en berg-och-dalbana av tystnad, inombordlig stress och ångest. Man får följa en grupp personer som jobbar på företaget som måste fatta oundvikliga beslut samtidigt som vetskapen av katastrofen spökar hos dem alla.

[-]Filmen är i blåton i en miljö där blinkande skärmar ständigt reflekterar in i kameran. Det är en tyst film, långsam, men inte långdragen. Det ger effekt till hur mycket obehag som faktiskt ekar mellan väggarna på kontoret. Skådespelarna som medverkar spelar ut sina roller väldigt bra, jag är faktiskt imponerad av hur extremt välspelad filmen är! Varenda rörelse är koordinerad och allt fyller någon typ av funktion. Det är de minimala gesterna som ger karaktär till filmen och för den vidare. Alla personer som delar hemligheten på kontoret och deras hantering av stress tycker jag snarare är den huvudsakliga handlingen framför behandlingen av finanskrisen. Människorna är inte goda eller onda, de är neutrala och ingen har en större roll än någon annan där de medverkande och deras deltagande i filmen inte glänser över någon annan. Detta tillåter publiken att lägga lika mycket fokus på varje karaktär och man bildar en relation till var och en, utan att få reda på speciellt mycket av den personliga faktan. Jag tycker att man får en väldigt ärlig bild av dem alla. Utan att den känns på tryckt av filmskaparna vilket inte händer ofta.

Margin Call är en snygg och välspelad film som imponerar. Jag tror dock att man skulle få ut ännu lite till om man var mer insatt i händelsen. Även om jag nu påstår att filmen främst handlar om människor så visst, man kommer aldrig ifrån det uppenbara. Jag rekommenderar den, men först och främst för skapandet och medverkandet i filmen snarare än storyn. Jag tyckte om den mest på grund av hur välplanerad och välspelad den var och över hur mycket detaljer det finns att fastna med blicken på!

Jag läste att man har kallat filmen för thriller i vissa recensioner och fått den att låta fullspäckad med obehagligheter och hets. Men det sprängs inga hus, ingen faller över hustaket och ingen smyger runt i korridorerna för att mörda de inblandade. Om det är sånt man vill titta på, välj en annan film.