RecensionVeronika bestämmer sig för att dö

Filmen ”Veronica bestämmer sig för att dö\" är mycket sorglig, men även mycket vacker. Den handlar om Veronica och som titeln avslöjar så bestämde hon sig för att dö i början av filmen. Filmen är baserad på Paulo Coelhos bok med samma namn.

Filmen fick mig att fundera en del på vad en psykisk sjukdom egentligen är. Veronica var medveten om att det inte var helt rätt att hon hade självmordstankar. Var går då gränsen för att hamna på ett mentalsjukhus? Hur sjuk skall man vara för att bli intagen? Jag har tänkt en hel del på detta och hur verkligheten såg ut för de intagna. En del var där på frivillig basis medan andra var mer eller mindre tvångsintagna. En annan tanke som slog mig när jag såg den här filmen var vad meningen med livet egentligen var. Det jag kunde konstatera när jag såg filmen var att man inte kan dra någon speciell slutsats för alla. Vad som är meningen med livet kan man inte ha en och samma teori för alla, utan alla har olika syn på denna fråga. Veronica ville inte leva sitt framtida liv i en värld som enbart fanns för att man skulle leva för att göra andra nöjda. Jag såg henne inte som allvarligt psykiskt sjuk, men jag kan erkänna att jag tyckte att hon hade problem.

Då skall jag försöka argumentera för vad jag tycker om den här filmen. [-]Jag har denna film som en av mina favoriter, men den är djup och bitvis mycket sorglig. Skådespelarna gör ett mycket bra jobb med att gestalta psykisk sjukdom. Jag tycker att det här är en mycket bra film som gör att man får så mycket tankar av att se den. Det är en film som i alla fall jag anser att man kan behöva se. Meningen med filmen kan egentligen ha varit att man skall försöka leva sitt liv och ta tillvara på de dagar man har och försöka leva sina dagar och enbart tänka på vad som gör att man mår bra av. Veronica visade en del ilska som hon kanske inte hade fått utlopp för tidigare i sitt liv, men när hon insåg att hon endast hade några dagar kvar av sitt liv började hon få utlopp för dem eftersom att hon tyckte att hon kunde få utlopp för dem utan att klandras alltför mycket för det eftersom att hon visste att hon skulle dö i princip när som helst.