RecensionEden Lake

Jag har sett filmen Eden Lake och skall nu skriva en recension om den. Början av filmen var riktigt trevlig, och miljön som början utspelade sig i var riktigt trevlig. Hade filmen varit ett drama hade miljön varit perfekt. En av filmens svagheter var att den inte kom igång förrän efter ett tag. Jag tyckte att man fick vänta alltför länge på att spänningen skulle trappas upp och att man kände att det var en skräckfilm.[*]

Filmen handlar om ett par som är på en semester ute i vildmarken. Ganska snart får de problem eftersom att ett ungdomsgäng gör allt de kan för att skada paret maximalt. Den blir spännande när man inser att det är en kamp på liv och död för båda sidorna. Handlingen anser jag vara mycket bra, och jag fick ett helhetsintryck av att den var mycket välgjord.

När filmen väl började bli spännande var den riktigt spännande. Det kändes som om man var i ett laglöst land och långt borta från den egentliga civilisationen. Filmen är egentligen ett skräckscenario på vad som skulle hända om vi människor inte hade några normer, lagar och regler som vi är tvungna att följa. Då blir det även svårare att göra en tydlig skillnad mellan gott och ont.

Ett annat begrepp som jag tänkte på när jag såg filmen var grupptryck. Man kan fråga sig om grupptrycket kan göra så att man gör det som inte var tänkt från början och som egentligen inte är i enighet med ens inre normer och regler. Om man bara har en tillräckligt stark ledare, kan man tänka sig att man skulle kunna vara kapabel till att göra i praktiken vad som helst. Detta har blivit studerat av bland annat Stanley Milgram i hans kända lydnadsexperiment.

Den här filmen skulle man även kunna analysera med hjälp av andra psykologiska begrepp. Jag ser det även som en form av motstånd. Motstånd mot både samhället i stort och till viss del fanns det även ett motstånd inom den attackerande gruppen. Det var inte alltid självklart att alla ville lyda ledaren, så motståndet skedde på flera plan.

Nu skall jag försöka sammanfatta min analys med en sista tanke som man kan tänka på när man ser den här filmen. Den tanken är vad ondska egentligen är. Det attackerade paret såg förmodligen den attackerande gruppen som ond, medan den attackerande gruppen kan tänkas ha sett samhällets lagar i stort som ondska och därmed ville de gå emot dessa.

Avslutningsvis skall jag försöka bestämma mig för vad jag egentligen tycker om filmen. Jag tyckte att det var en bra film som egentligen dolde ganska mycket om man väl börjar analysera den på djupet. Om man inte vill analysera den på djupet är den inte sevärd. Man ser då endast en skräckfilm som inte går tillräckligt fort fram och som inte är tillräckligt spännande. Om man däremot är villig att se djupet får man en mycket sevärd upplevelse. Skådespelarna var trots allt mycket bra.