RecensionSpegel spegel

En klassisk Snövitsaga med en komisk twist. Drottningen som är spelad av Julia Roberts har tagit över sin man (hennes femte äkta make) rike och tvingat hans enda dotter Snövit att leva inlåst på sitt rum medan hon styr riket efter eget bevåg. Hon är fåfäng, egoistisk och elak, en perfekt sagoskurk med andra ord.

Som den klassiska sagan fortsätter träffar den vackra prinsessan en prins som hon blir kär i, tyvärr är det den prins drottningen tänkt att gifta om sig med och Snövit skickas ut i skogen för att mördas av drottningens högra hand. Han klarar inte av uppgiften och Snövit springer djupare och djupare in i skogen för att gömma sig för drottningens ondska. Hon träffar på de sju dvärgarna i skogen och blir en del i deras rövargäng, dock i Snövits närvaro stjäl de från drottningen och ger till det fattiga folket i landet.

[-]Det är en färgglad film som fyller varenda liten flickas önskan till en bra prinsessfilm. På menyn är det vackra stora klänningar, överdådig rekvisita, klanterier och dårskaper och en stilig prins så klart. Det är en enkel historia som är lätt att följa, en lättsmält barnfilm helt enkelt. Manuset är rätt kul faktiskt, de har lagt till en modern ton på det hela, drottningen är en rätt skön karaktär, Julia Roberts gör ett bra jobb! Sen kan man ju diskutera kvalitén av filmen.

Det som irriterar mig mest är hur de har försökt att ha den moderna twisten men är väldigt fördomsfulla ändå, vilket gör filmen lite urvattnad. Jag vet inte riktigt vad det är filmen ska ge publiken. Den saknar egentlig sensmoral och jag tycker inte att någonting egentligen får komma till ett slut, alla scener avbryts mitt i och det blir rörigt och flängigt. Det som för mig är den huvudsakliga händelsen i den klassiska historien trycks in lite dumt i slutet av filmen och får inte alls något utrymme. Visst, det är regissörens egen tolkning av sagan, men en sån miss som denna är inte riktigt genomtänkt tycker jag. Men vad är väl en bal på slottet? Allt som allt är det en lättsmällt och glad film, så barnvänlig som det bara går. Den har ingen vidare kvalité och saknar den friska fläkt som många sagor har. Filmen känns väldigt ”gjord”, om ni förstår vad jag menar. Alltså inget nytt som vi inte redan sett.