RecensionGet the Gringo

”Driver” (Mel Gibson) eller det namn man aldrig får reda på, hamnar i fängelse efter en pengastöld. Han lyckas precis innan komma över till den mexikanska sidan och hamnar därför i fängelse där. Vistelsen på fängelset, som mer liknar ett Ghetto där gängledare har makten, handlar om överlevnad för ”Driver” men också om att lyckas överlista alla korrupta poliser att få tillbaka sina pengar.

Det är roligt att se Mel Gibsons karaktär i filmen som växer från att vara totalt omoralisk till att faktiskt ta ansvar. Eftersom filmen är gjord med mycket distans till sig själv och till karaktärerna fungerar den på något vis. Samtidigt lyckas den behålla en brutal känsla av fängelsevåldet som man fascineras av att se.

Tyvärr blir det inte mycket mer än så. [-]Antagonisterna i filmen känns aldrig speciellt starka och man blir inte överraskad hur Driver lyckas överlista den ena efter den andra utom några som helst svårigheter. Men ett plus är att kampen just utspelades på det intellektuella planet. Det är den listigaste som vinner och inte den starkaste eller mest skickliga fysiskt sätt som brukar vara ett vanligt grepp i dåliga action-filmer. [*]

Filmens voice over känns patetisk och tillför ingenting till berättelsen. Man kan undra om ljudtekniken blandat ihop projektfilen med en annan film ibland. Slutligen lämnar filmen oss en spännande resa men ingenting annat. Historien har inte gett mig någonting annat än lite action. För alla som är ute efter detta, se den. Man kanske underhålls och till och med skrattar en och en annan gång. Förväntar man sig någonting mer kommer man att bli besviken.