RecensionDen siste samurajen

Det finns krigs filmer som visar att det är dumt att kriga, att det absolut inte finns någon som helst mening med det. Det här är en av dem filmerna.
Filmen handlar om Nathan Algren (Tom Cruise) som blir inkallad att slåss och träna upp Japan, för en stor summa pengar, självklart. Japans problem är samurajerna som tar över mer och mer.
Nathan är vad dem kallar en krigshjälte, han har bl.a. slagits mot indianer och har hemska minnen från slagen, får mardrömmar och dricker sig full för att kunna sova. När Nathan kommer dit så börjar han att träna upp Japans trupper, dock så vill Japan gå ut tidigare än vad trupperna är beredda för. Nathan är den enda som överlever och blir tillfångatagen av samurajerna.
Dock så vill Katsomuto (Ken Watanbe) prata med amerikanen och hålla honom vid liv. Nathan börjar då och inse att samurajerna inte är fullt så tokiga som Japans befolkning förklarade dem som; \"Dem är vilda barbarer med pil och båge\".
Nathan bor med en familj vars far dog i slaget och Nathan efter ett tag så börjar Nathan nästla sig in i familjen och tar nästan över faderns roll. Han börjar känna lugnet i samurajernas by.

Visst är det fin stämning, skickligt gjort och fantastiska Japanska miljöer. En slås häpnadsväckande med kostymer och landskapen vid denna fantastiska plats. Vi känner oss själva lugna och fredfulla, mycket tack vare den lugna stämning som råder, meditation och annat.

Edward Zwick har b.la. gett oss krigsfilmer som Glory och Courage Under Fire. I den här filmen så hjälper han väsentligt till i krigsscenerna. Han låter kameran röra på sig och klipper inte till en skådespelares ansikte eller något i den stilen. Han låter helt enkelt kameran röra på sig och fortstätta gå, detta ger ett helhets intryck i krigsscenerna. Känns mindre som om det bara handlar om en människa utan mer om hela armen. Gärna mer sånt i krigsfilmer tack.

Sen har vi skådespeleriet. Ja, vad kan man säga, alla gör sin roll. Både Tom och Ken är övertygande. Ken kan mycket väl vara på väg att bli något av en storstjärna efter den här filmen. Dock så syns Tom Cruise alldeles för mycket i filmen. Den koncentrerar sig för mycket på Cruise och skulle kunna ha blivit en bättre film om dem hade mer av befolkningen i byn.

Det är mycket välskrivet, kanske till och med för välskrivet. I slutet kan vi inte låta bli att ignorera meningar som
\"Can you tell me how he died?\