RecensionThe Dictator

The Dictator hittar precis rätt i tiden när det gäller att kritisera ett samhällsproblem som är aktuellt idag. Diktatorn och ledaren Aladeen blir ersatt av en dubbelgångare till han själv, som ska infria demokratin i hans land; Waadeya. Filmen handlar om hur Aladeen kommer till USA för att stoppa dubbelgångaren.

Till alla som förväntat sig humor i stil med Borat, så har man kommit till rätt ställe. Den innehåller samma bisarra och utmanande humor. Något som jag saknade var det autentiska man fick i Borat när skådespelaren Sacha Baron Cohen, freestylar och ”motspelarna” inte är medvetna om att det är en film som spelas in. Men självklart; detta skulle vara svårt att åstadkomma idag då Sacha Baron Cohen blivit så känd genom Borat, Bruno och nu senast Scorsesses oscarsbelönande film: Hugo.

Sacha Baron Cohen är själv medförfattare till The Dictator och jag undrar om Larry Charles (regissören) möjligen gett honom väldigt fria tyglar på set för att improvisera fram humorn. Manuset är inte speciellt välskrivet och det är kanske inte därför man ser en sån här typ av film.

[-]I det stora hela är det Sacha Baron Cohen som gör filmen, precis som i Borat och Bruno. Det är hans film. Tycker man om honom kommer man garanterat att tycka om filmen. Skämten är som vanligt på gränsen till att provocera honom till stämning, för hets mot folkgrupp (eller något i den stilen). När man tror att han inte kan gå längre så gör han ändå det. Och ännu roligare blir det när man använder sig av riktiga skådespelare, såsom Megan Fox (m.fl för att inte spoila), för att spela ”sig själva” i endast en scen.

[-]Slutligen vill jag hylla filmen för sättet den lyckas kritisera USA, och diktaturer runtom i världen. Jag skrattade och jag skrattade mycket. Vad mer kan man begära av en komedi? Men mycket mer än så finns det inte att hämta från filmen. Efter 84 minuter (och den kunde inte vara en minut längre), kan man konstatera att man har sett det förut, och snart blir ingenting överraskande. [*]