RecensionThe Dictator

Efter att ha mjölkat alla sina tre första karaktärer (Ali G, Borat och Bruno) tagna ifrån \"The Ali G show\" hela vägen till långfilmsformat så är denna films egentligt största fråga kanske den över huruvida kreatören Sacha Baron Cohen nu skall falla in i urvattnat uttjatad glömska? Och för att börja i denna ände så är svaret ett snabbt och tveklöst nej av den mycket enkla anledningen av att han helt enkelt har tagit till vara på vad som har blivit en närmast egen och framförallt svältfödd publik med den unika genrerepresentation han har på världens biografer idag. En genre full av under bältet humor med en stor portion skitsnack som kring allvarliga ämnen däremot blir till vad som när det faller väl ut kan sammanfattas som grymt rolig och osmakligt skön samhällskritik. Lite i samma anda som serien South Park verkat i på löpande band under de senaste decennierna.

I denna film får vi alltså träffa den nyskapade karaktären General Aladeen. En karaktär som liksom nyligen i Libyen lynchade Khaddafi endast omger sig med kvinnliga livvakter och liksom de värsta diktaturerna världen över tar itu med oliktänkande människor genom snabba bortföranden och dödsstraff. Aladeen är i filmen ledaren i ett påhittat Nordafrikanskt land som dock precis likt Irak eller Saudiarabien även sitter på stora oljefyndigheter, ett problematiskt förhållande till FN och liksom Iran även ett fientligt förhållande till Israel. Filmen gestaltar alltså verkligheten sammankokad till en komisk absurditet av varierande kvalitet. Och även tack och lov med uppvägande kängor kastade mot det egna landets diktatoriska tendenser under Bush-styret.

Så att beskåda General Aladeen när han åker till FN skrapan i New York och träffar feministiska aktivister och människor som flytt ifrån hans förtryck är allt som allt tillräckligt kul för att önska att han skall göra verklighet av sina forna planer på en ny karaktär i form utav en eurovision-galning. Scenen i en helikopter över New Yorks skyline när han inför två amerikanska turister på det för filmen påhittade arabiskt liknande språket berättar för sin allierade hur Usama bin Ladens verkliga terrordåd är mot hans toalett sammanfattar filmen väl.

Vad den handlar om? Sacha Baron Cohens one man show.