RecensionMadagaskar 3

Alex har hemlängtan och beger sig tillsammans med sina vänner till Europa. Där träffar de polisen och tjuvjägaren DuBois som vill ha Alex lejonhuvud i sin samling. Alex, Marty, Melman och Gloria går med en cirkus för att kunna komma tillbaka till Zoo:t i New York City. Men på vägen inser de att de redan hittat hem, men är det försent då DuBois jagar dem till världens ände.

Familjekärt och helt underbar humor blandas med cirkuskonster och animation som verkligen passar in. Röstskådespelet av Ben Stiller, Chris Rock Jada Pinklett-Smith och Frances McDormand som DuBois är alla värdiga sina roller. Design och musik gör att man inte fattar att det är samma gäng som gjorde Madagaskar 2.

Humorn har blivit bättre och man kan se lite mer karaktärsutveckling mellan djurvännerna. Gloria och Melman är mer som ett romantiskt par som försöker hitta och förstå varandras känslor, medan Alex är den drivande ledaren som försvann i Madagaskar 2. Marty är gruppens humor och i det här fallet gruppens clown. Övriga nya roller är också utforskade med intressanta bakgrunder till deras olyckliga situation men som utvecklas tillsammans med Alex och de andra.

[-]Filmen följer sin naturliga kurva, inget är så förutsägbart som ett klassikt animerat äventyr om djur som vill hitta hem. Det enda som för upp betyget till en svag trea är skurken DuBois och designen av själva cirkusen. För regin står det tre olika begåvningar som verkligen gjort intryck i tredje filmen som började bra men blev ett fiasko i andra delen, tredje gången gillt? Som det heter: Alla förtjänar en andra chans.